ANGREP: Ifølge en rapport utarbeidet av den amerikanske kongressen må utenlandske transportkonvoier betale for beskyttelse på mafia-lignende vis. Her prøver en afghansk brannmann å slukke en brann i en tankbil etter en eksplosjon fra under bilen i Jalalabad i det østlige Afghanistan 19. mars i år. Tankbilen var på vei til en NATO-base. Foto: REUTERS/ Parwiz/Scanpix
ANGREP: Ifølge en rapport utarbeidet av den amerikanske kongressen må utenlandske transportkonvoier betale for beskyttelse på mafia-lignende vis. Her prøver en afghansk brannmann å slukke en brann i en tankbil etter en eksplosjon fra under bilen i Jalalabad i det østlige Afghanistan 19. mars i år. Tankbilen var på vei til en NATO-base. Foto: REUTERS/ Parwiz/ScanpixVis mer

- USA betaler for mafia-beskyttelse i Afghanistan

Betales ikke lokale krigsherrer, blir NATO-konvoiene angrepet, ifølge en fersk rapport.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): Amerikanske skattebetalere har finansert et nettverk av lokale krigsherrer i Afghanistan som tjener millioner av dollar på å eskortere NATO-konvoier. De opererer uten kontroll fra afghanske, amerikanske eller NATOs myndigheter i landet, ifølge resultatene av en Kongress-etterforskning frigitt i dag.

Etterforskningen mener penger gitt til de lokale krigsherrene ofte ligner på mafia-lignende beskyttelse - de som ikke betaler har blitt angrepet, skriver The New York Times.

Penger til Taliban Det var underkomiteen for nasjonal sikkerhet i Representantenes hus som startet etterforskningen i fjor, og ifølge komiteleder John F. Tierney har etterforskningen også avdekket bevis for at noe av pengene går til Taliban.

Pengene som går til opprørere i Afghanistan har opphav i en kontrakt til 2,1 milliarder dollar som skal gå til transport av mat og forsyninger til de rundt 200 amerikanske basene rundt om i landet.

Rundt 70 000 væpnede afghanere er ansatt ved hundrevis av uregistrerte og ukontrollerte private sikkerhetsselskap i Afghanistan, ifølge etterforskningen.

I strid med strategien - Flesteparten av dem er krigsherrer, kommadører og opprørsledere som konkurrerer om makt og myndighet med den Afghanske stat. Deres interesser er i strid med USAs mål om å bygge en sterk afghansk regjering, heter det seg i rapporten.

Ifølge rapporten er problemet at USA betaler lastebilsselskaper for å frakte forsyninger, og lar selskapene være ansvarlige for sikkerheten selv. Løsningen er å dele opp milliardkontraktene, mener etterforskerne. Ifølge rapporten skal selskaper ha betalt opprørere to til fire millioner dollar i uka.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Forsvarsdepartementet har vært blinde til potensielle strategiske konsekvenser av måten de deler ut kontrakter på, slår rapporten fast.

Høring i morgen Et av selskapene som nå er under lupen er Watan Risk Management, som er et av de største sikkerhetsselskapene i Afghanistan og eid av to fettere av Afghanistans president Hamid Karzai, ifølge nyhetsbyrået Associated Press.

Selskapet skal blant annet ha kontakt med krigsherren Ruhullah som kontrollerer en liten hær på 600 militære som styrer sikkerheten på hovedveien mellom Kabul og Kandahar i sør.

Ruhullah fortalte kongressens etterforskere at de er hyret inn til å beskytte rundt 3 500 amerikanske lastebiler hver måned og tar 1500 dollar per bil. Det utgjør 5,2 millioner dollar i måneden.

Ruhullah og Watan Risk Management nekter for å betale Taliban, og Ruhullah mener skuddvekslinger med Taliban-krigere er bevis for at de ikke samarbeider med dem.

I morgen vil komiteleder Tierney holde en høring om etterforskningen.

BESKYTTELSE: Her står en sikkerhetsvakt ved siden av en oljetanker som er på vei til NATO-styrkene i Afghanistan. Foto: EPA/MATIULLAH ACHAKZAI/SCANPIX
BESKYTTELSE: Her står en sikkerhetsvakt ved siden av en oljetanker som er på vei til NATO-styrkene i Afghanistan. Foto: EPA/MATIULLAH ACHAKZAI/SCANPIX Vis mer