USA dominerer Berlin

BERLIN (Dagbladet): En tysk filmregissør påstår at festivaler stort sett handler om dårlig luft, sigaretter, rusmidler, fester og sex. Formodentlig har han det gøy, men ingrediensene er jo ikke ukjente på lerretet, heller.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Poenget er å få dem inn i en severdig sammenheng. Etter fem dagers festival lo en fullsatt sal i går for første gang høyt og hjertelig. Det var en franskmann som fikk fram gapskratten. Frangois Ozon har filmatisert et ungdomsskuespill av Rainer Werner Fassbinder. «Gouttes d'eau sur pierres brulantes» betyr noe sånt som «vanndråper på varme steiner», kjønnslivet er definitivt til stede, og Ozons omgang med det umulige kjærlighetslivet, kjønnsrollemønstre og seksualitet med utgangspunkt i et homofilt forhold, er aldeles absurd, nesten farseaktig.

Skarpt fra Hollywood

Attpåtil kom overraskelsen fra Europa på en festival som er temmelig USA-dominert.

Da Berlinalen, som den heter her, for første gang ble arrangert for 50 år siden, fløy Hollywood filmer og folk inn til en delt, krigspreget by med militærfly.

Nå går det sivilt for seg. Dessuten har USA sitt beste filmår på lenge.

For en europeisk festival er det kanskje et tankekors at den amerikanske dominansen er så påfallende. Den handler ikke nå om oppblåst glamour, men i stor grad om kvalitet.

David O. Russells «Tre konger», om Golfkrigens sluttdager, er det skarpeste og mest visuelt nyskapende bidraget så langt på Berlinalen - riktignok vist utenfor konkurranse. Dermed er kanskje George Clooney og co. tilgitt at de kom en halvtime for seint til festvisningen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

21 i konkurranse

Juryleder Gong Li («Ju Dou»), som for øvrig må bedømme sin eksmann Zhang Yimou og hans «The Road Home» i løpet av uka, ser 21 konkurransefilmer av høyst ulikt kaliber både i form og innhold.

Spranget er stort fra en lavmælt serbisk film om fjorårets NATO-bombing til russiske Aleksander Prosjkins prangende filmatisering av Pusjkins «Kapteinens datter», eller fra japaneren Akira Ogatas stemningsfulle «Boys Choir» - om forholdet mellom to unggutter og deres erfaringer med den revolusjonære bevegelsen på 70-tallet - til Danny Boyles generasjonsepos med Leonardo DiCaprio, «The Beach». Vi har sett Stellan Skarsgård luske ut og inn av ekteskapet i Jonathan Nossiters «Signs and Wonders» uten at det gjorde nevneverdig inntrykk, og i dag stiller regitalentet Paul Thomas Anderson med «Magnolia», inkludert Tom Cruise som sexguru, i et tre timers flettverk om mennesker som i løpet av én dag tar sine liv opp til vurdering.

Europa-veteraner

Det tyske håpet Wim Wenders og hans «The Million Dollar Hotel» har fått blandet mottakelse, mens hans landsmann Volker Schlöndorff viser sin siste film onsdag. Det gjenstår flere europeere, samt tungvektere som Norman Jewison med «The Hurricane» og Denzel Washington, Milos Forman og Oliver Stone. Sistnevnte kan nok en gang gi nevnte tyske regissør rett - det blir sikkert litt sex.

FESTIVALTID: Tom Cruise (over t.h.)presenterer filmen «Magnolia», mens George Clooney (under t.h.) er aktuell med festivalens hittil beste; «Tre konger». Franske François Ozon (over t.v.) fikk alle til å le, mens Gwyneth Paltrow skal promotere «Den talentfulle Mr. Ripley».