USA mot kjønnsdelt undervisning

Jenter og gutter lærer ulikt, mener forskere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Det amerikanske utdanningsdepartementet planlegger å fremme et lovforslag som vil gjøre det lettere for lokalmyndigheter å opprette kjønnsdelte skoler og klasserom.

Lovens tilhengere argumenterer for at jenter og gutter har ulike måter å lære på, og at adskilte skoler og klasser vil øke læringsutbyttet for begge kjønn. På barneskolenivå viser forskning at jentenes syns- og tankeprosess responderer best på farger og detaljer. Guttenes hjerner er mer mottakelig for informasjon om bevegelse og retning, melder nyhetsbyrået AP.

- Underviser du gutter og jenter som om de er like, får du en førskole der guttene sier tegning er for jenter og en barneskole der jenter sier at datamaskiner er for gutter, sier Leonard Sax, leder av en organisasjon som arbeider for å innføre adskilte skoler og klasserom for gutter og jenter.

- Forstår du ikke kjønnsforskjellene, ender du opp med å videreutvikle kjønnsstereotypiene som allerede eksiterer, sier han.



- Bedre tilpasningsmuligheter

Nylig innsamlede data viser at kunnskapsgapet mellom jenter og gutter i USA er stort. Jentene får bedre karakterer enn guttene og gjør det best i de nasjonale lese- og matematikktestene.

- Skolen handler om å sitte rolig og være stille og oppmerksom. Gutter klarer ikke det like bra som jenter, sier utdanningsprofessor Tim Churchard ved universitetet i New Hampshire til avisa Concord Monitor.

Martin Luther King Jr. Middle School i Atlanta har eksperimentert med adskilte klasser i flere år. Travis Brown har ansvaret for guttenes matteundervisning og mener de adskilte klassene gjør at han kan tilpasse undervisningen til guttenes behov.

- Jeg forventer ikke at de skal sitte stille, så jeg veit jeg må tilby en undervisning elevene kan ta del i fysisk, sier Brown.

Vanskelig for småsamfunnene 

Lovforslagets motstandere har sammenliknet de adskilte klassene med segregeringsregimet som regjerte i sørstatene tidlige i forrige århundre. Da utviklingen av lovforslaget begynte i 2004, uttalte den nasjonale organisasjonen for kvinnelige studenter at forslaget om kjønnsadskilte klasser leder oppmerksomheten bort fra de virkelige problemene i utdanningssystemet. Ifølge organisasjonen finnes det ikke nok forskning som konkluderer med at adskilte skoler og klasserom bedrer elevenes prestasjoner.

BARE GUTTER: Valley View Middle School i Edina er blant USAs skoler som har innført kjønnsdelt undervisning. Slik undervisning blir trolig langt vanligere når den amerikanske utdanningsloven skal renoveres i sommer. Foto: AP
BARE GUTTER: Valley View Middle School i Edina er blant USAs skoler som har innført kjønnsdelt undervisning. Slik undervisning blir trolig langt vanligere når den amerikanske utdanningsloven skal renoveres i sommer. Foto: AP Vis mer

- Det er andre måter å lukke prestasjonskløften, sier organisasjonens leder Lisa Maatz og nevner mindre klasser og ekstra opplæring av lærere som bedre alternativer.

Dagens lovsystem tillater opprettelse av kjønnsadskilte klasser - dersom man har det samme tilbudet til begge kjønn. Dette har satt begrensinger på mindre lokalsamfunns muligheter til å opprette slike klasser og skoler, og myndighetene i Washington vurderer nå å fjerne klausulen.

Klausul mot diskriminering
Ifølge utdanningsforbundet var diskriminering overfor kvinnelige elever svært utbredt da klausulen ble laget i 1975. Med dagens større grad av likestilling, er klausulen unødvendig, mener forbundet.

Adskilte klasser har uansett vært i vinden de siste årene. I 1998 var tilbudet tilgjengelig ved fire av landets offentlige skoler - i dag har antallet økt til 233. Dersom lovforslaget blir vedtatt, er det ventet en enda sterkere vekst i antallet skoler med kjønnsdelt undervisning.

Lovforslaget er en del av en større reformforslag som trolig er klart i løpet av sommeren.