USA: Partiene ser deg

Bryr en amerikansk velger seg om skatt, får han eller hun Bush-reklame i posten som forteller om presidentkandidatens skattepolitikk. Om våpen eller homser er preferansen; e-post er på vei. Alt på grunn av ny og bedre software.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Programvaren gjør det mulig for de politiske arbeidere å gjette folks vaner og ønsker ut i fra hvor mye de tjener, livsstil, tidligere valgdeltakelse og andre personlige opplysninger, skriver Washington Post.

Dermed kan de konkurrerende presidentkampanjer skaffe seg en viktig fordel ved å spesialsy brev, brosjyrer, telefoner og e-post til velgerne.

- Dette er ny form for politikk, en blanding av gammel oppsøkende virksomhet og den nye høyteknologiske nettverden, sier Ralph Reed, politisk rådgiver for George W. Bush.

Han mener at slik direkte markedsføring kan være avgjørende i en tett valgkamp.

Men det er ikke bare de politiske kretser i USA som har omfavnet den nye programvaren. National Rifle Association (NRA) kjøper lister over pickup-eiere, folk med jaktlisens, de som har søkt om å bære skjulte våpen. Disse listene blir sjekket opp mot NRAs egne medlemslister, og alle ikkemedlemmer får tilbud i posten.

Privatliv?

Denne type informasjonsinnhenting reiser mange problemstillinger i forhold til folks personvern.

- Det skremmer meg. Politisk informasjon er følsom, og folk vet ikke hva som samles inn om dem, sier John Aravosis i firmaet Wired Strategies til Washington Post.

Det er ikke vanlig å fortelle hvordan kampanjen vet at velgerne liker våpen eller er for selvbestemt abort. Informasjonen bare sendes ut med tidligere ukjent presisjon.