USA vil ha Unni

Unni Wilhelmsen har fått tre tilbud fra platebransjen i USA. 24-åringen som platedebuterte i fjor med sine feminine dagboksviser og kassegitar, er smigret, men tar interessen med stor ro. I morgen slipper hun sitt andre album, «Definitely Me», i Norge.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tilbudene fra USA gjelder både rettighetene til låtmaterialet hennes og rettighetene til å lansere oslojenta som artist for verdens største platemarked.

Unni opplyser at man ennå er tidlig i prosessen, men at det snakkes om konkrete pengebeløp, blant annet hvor mye hun skal få i forskudd ved en kontraktsunderskrivelse.

- Manageren ringte fra London og spurte om jeg ville være fornøyd med 15000 dollar i forskudd. Hva i all verden skal jeg med så mye penger? måtte jeg spørre tilbake. Sett dem i banken, sa han.

- Så nå regner du med å bli rik?

- I forhold til den levestandarden jeg har nå - ja. Men noe liv i sus og dus jorda rundt i fine biler, blir det ikke, sier Unni, som beholder god bakkekontakt.

- Ingen fare for at jeg skal ta av. Sitter stort sett på den lille hybelen min og sorterer gamle brev og knapper når jeg ikke spiller og komponerer, forsikrer hun.

Flere selskap

Et av tilbudene kommer fra selskapet Maverick, som eies av Madonna og har Alanis Morissette og Prodigy i stallen. De er først og fremst interessert i rettighetene til Unnis låtmateriale og å få henne i stallen som komponist/tekstforfatter.

Peave Music har også meldt seg på banen. De skal være interessert i å lansere henne som plateartist.

Polygram er det tredje interesserte selskapet. En rekke toppsjefer i London og USA har fått øynene opp for den norske artisten. Siden Polygram er Unnis selskap i Norge, har de også førsterett internasjonalt.

Dreven manager

Det er Brian Lane, Wilhelmsens manager i London, som håndterer kontakten med USA. Han er en dreven kar, som tidligere har vært manager for Yes, Trevor Horn, Rick Wakeman, Emerson, Lake & Palmer og Asia.

De siste årene har han konsentrert seg om å drive plateselskapet Fragile Records i London.

- Da jeg spilte noen av Unni Wilhelmsens låter for ham, tok han et av de første flyene til Norge. Han måtte høre Unni, og så gjenopptok han managervirksomheten, forklarer Ole Evenrud i Polygram.

Langt fram

Evenrud understreker at det er langt fram til en USA-satsing.

- Vi har det ikke travelt. Unni må bare få utvikle seg i fred, opparbeide rutine og turnierfaring, sier han.

- Jeg mener hun er den norske artisten som har størst potensiale for utenlandslansering. Det er ikke tvil om at hennes musikk allerede har et stort marked i USA.

Turnierfaring får hun allerede etter påske. Da legger hun ut på veien med nytt band og repertoar fra de to platene.

Både Unni og Ole Evenrud tror det tidligst kan bli snakk om USA-kontrakt til sommeren. I mellomtida kan vi lytte til den nye CD-en, hvor gitarbruken er sterkere enn tidligere. Bruk av obo og strykere gir mer mangfold, men Unnis feminine visepop er den samme.

GJØR ALT SELV: Unni Wilhelmsen komponerer, skriver tekster, spiller gitar og framfører sangene selv. Nå har USA fått øynene opp for den mangfoldige artisten fra Oslo. - Men jeg tar det med en klype salt, sier Unni. Foto: HENNING LILLEGÅRD