«USAs mest forhatte mann» gråt da han skulle få sin straff: Dømt til sju års fengsel

- Jeg var aldri motivert av penger, sa Martin Shkreli.

FENGSEL: Martin Shkreli er dømt til sju års fengsel for bedrageri. Foto: AFP PHOTO / TIMOTHY A. CLARY / NTB scanpix
FENGSEL: Martin Shkreli er dømt til sju års fengsel for bedrageri. Foto: AFP PHOTO / TIMOTHY A. CLARY / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Martin Shkreli, omtalt som «USAs mest forhatte mann», ble fredag dømt til sju års fengsel for bedrageri og sammensvergelse for å begår bedrageri, skriver New York Times.

Aktoratet hadde bedt om minst 15 år i fengsel, mens Shkrelis forsvarere hadde bedt om mellom 12 og 18 måneder.

Da hun ila ham straffen viste dommer Kiyo Matsumoto til Shkrelis «ekstreme mengde løgner». Matsumoto sa at det virket som han genuint beklaget sine handlinger, men at han «gjentatte ganger tonet dem ned».

Gråt

Før Shkreli fikk straffen leste han opp en uttalelse. Han gråt og tørket tårer mens han leste.

- Jeg var aldri motivert av penger. Jeg ønsket å heve min status og mitt rykte. Jeg er her på grunn av mine store, dumme og uaktsomme feil, sa Shkreli.

Men om han høster så veldig mye medlidenhet, er heller uvisst. Fredagens straffeutmåling var for dommen mot ham fra august i fjor.

Da ble Shkreli dømt for bedrageri og sammensvergelse for å begå bedrageri. Bakgrunnen for dommen er at Shkreli overtalte investorer til å spytte inn millioner av dollar i to hedgefond.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer