FØRST OG NESTEN SIST? Apollo 11-astronaut Buzz Aldrin - andremann på månen - har plantet flagget den historiske dagen 20. juli 1969. En fersk rapport konkluderer nå med at NASA ikke har råd til å gjennomføre planen om mennesker på månen innen 2020. Foto: NASA/EPA/Scanpix
FØRST OG NESTEN SIST? Apollo 11-astronaut Buzz Aldrin - andremann på månen - har plantet flagget den historiske dagen 20. juli 1969. En fersk rapport konkluderer nå med at NASA ikke har råd til å gjennomføre planen om mennesker på månen innen 2020. Foto: NASA/EPA/ScanpixVis mer

USAs romfartseventyr kan være over

NASA har ikke råd til å dra tilbake til månen innen 2020.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): USAs måneeventyr, som skulle finne sted innen 2020, ser ut til å være snipp snapp snute før NASA engang har foretatt første testflyvning, ifølge et uavhengig panel nedsatt av president Barack Obama.

I sin ferske foreløpige rapport konkluderer Augustine-kommisjonen, som består av romfartseksperter, at den sterkt kritiserte planen om retur til månen «ikke er flyvedyktig» med dagens rammer.

• Les også:
Er det håpløst å dra tilbake til månen?

- Med budsjettet som foreligger så vil det ikke være mulig med [bemannet] utforskning utenfor jorda, sier Edward Crawley - et medlem av kommisjonen - til Associated Press (AP).

Astronomisk pengesprekk
Det var president George W. Bush som for fem år siden annonserte planen om mennesker på månen innen 2020. For å betale ville han pensjonere romferjene til neste år, mens Den internasjonale romstasjonen (ISS) skulle krasjes i havet fem år senere.

Augustine-kommisjonen estimerer at dette vil føre til en årlig sprekk på tre milliarder dollar utover NASAs årsbudsjett på 18 milliarder dollar, melder AP.

For å nå månen, og senere Mars, utvikler NASA nå Constellation-prosjektet. Fartøyet bygger på Apollo-framgangsmåten hvor astronautene sitter i en kapsel, Orion, som blir sendt opp av Ares I- og Ares V-raketter.

Organisasjonen har allerede brukt 7,7 milliarder på måneplanen, inkludert de nye fartøyene, melder AP.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Go-No Go?
Framtida til NASAs romfartsprogram avhenger nå av president Barack Obama.

STYRTES? Augustine-kommisjonen anmoder at Den internasjonale romstasjonen ISS skal få forlenga levetida. Utposten i lav jordbane er så langt bare drøye 80 prosent ferdigbygget. Foto: Scanpix/AFP PHOTO/NASA
STYRTES? Augustine-kommisjonen anmoder at Den internasjonale romstasjonen ISS skal få forlenga levetida. Utposten i lav jordbane er så langt bare drøye 80 prosent ferdigbygget. Foto: Scanpix/AFP PHOTO/NASA Vis mer

I prinsippet så får han to valg: Å gi opp all bemannet utforskning utenfor den lave jordbanen de neste tiårene, eller velge å betale prisen. Innen sistnevnte kategori gis Obama flere alternativer.

Mars bør være det endelige målet, konkluderer ekspertene, men veien trenger ikke være via månen først. De vil ha en «fleksibel sti», som inkluderer utforskning av jordnære objekter som asteroider og turer til Mars' måner.

Først etter disse stedene er utforsket så kan ferden gå til vår egen måne.

- Det finnes mange steder i nabolaget. Det er faktisk vanskeligere å dra til månen enn et jordnært objekt, sier professor Crawley til AP.

- Uklokt å styrte ISS
Videre foreslår kommisjonen at romferja, som de påpeker er «ute av sin dødelige spedbarnsfase» og tryggere enn helt ferske fartøy, skal få fly inn i ett ekstra budsjettår, til 2011.

Å styrte ISS i havet i 2015, etter 25 års bygging og fem år i full drift, er meget uklokt, sier de, og anbefaler å forlenge levetida.

- Å ikke forlenge ISS' levetid vil ødelegge USAs muligheter til å utvikle og lede framtidige internasjonale romfartsprosjekter, bemerker kommisjonen i rapporten.

For å kutte prislappen foreslår Augustine-kommisjonen blant annet å sable Ares I-raketten, og heller satse utelukkende på den mye, mye kraftigere arbeidshesten Ares V. Det finnes også andre alternativer som i all hovedsak bruker romferje-deler.

OPP ELLER UT? En Ares I-X står i Vehicle Assembly Building (VAB) på Kennedy Space Center. Dette er testutgaven av Ares I, som etter planen vil bringe mennesker tilbake til rommet. Foto: AFP PHOTO/NASA/SCANPIX
OPP ELLER UT? En Ares I-X står i Vehicle Assembly Building (VAB) på Kennedy Space Center. Dette er testutgaven av Ares I, som etter planen vil bringe mennesker tilbake til rommet. Foto: AFP PHOTO/NASA/SCANPIX Vis mer

Kina smeller til?
I tillegg oppfordrer rapporten NASA til å betale private foretak - som SpaceX - til å frakte astronauter til ISS. Dermed frigjøres ressurser slik at NASA kan dra andre steder. I tillegg vil de at USA samarbeider med andre nasjoner for å utforske solsystemet.

Astrofysiker og framtidsblogger Eirik Newth har tidligere sagt til Dagbladet at NASA fort kan bli tatt alvorlig på senga de neste åra.

- Jeg er ikke overbevist om at det vil være en statlig aktør som er først på Mars, sier Eirik Newth.

- Et alternativ er at private sponsorer slår seg sammen med en stat. Plutselig så blir vi slått av Kina som har gått sammen med noen, legger han til.

FRAMTIDA: Orion er kapselen NASA vil bruke for å få mennesker til månen og Mars. Avhengig av konfigurasjon og oppdrag kan Orion bære fire til seks astronauter. Foto: AFP/SCANPIX
FRAMTIDA: Orion er kapselen NASA vil bruke for å få mennesker til månen og Mars. Avhengig av konfigurasjon og oppdrag kan Orion bære fire til seks astronauter. Foto: AFP/SCANPIX Vis mer