Usikker på effekten av spesialundervisning

På fem år har andelen elever som får spesialundervisning i grunnskolen økt med 31 prosent.

FLERE FÅR SPESIALUNDERVISNING: I en ny rapport fra kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon (KS) kommer det fram at andelen elever som får spesialundervisning har økt med fem prosent de siste fem årene. Illustrasjonsfoto:NINA HANSEN / Dagbladet
FLERE FÅR SPESIALUNDERVISNING: I en ny rapport fra kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon (KS) kommer det fram at andelen elever som får spesialundervisning har økt med fem prosent de siste fem årene. Illustrasjonsfoto:NINA HANSEN / DagbladetVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Siden 2005 har andelen elever som får spesialundervisning i grunnskolen økt med 31 prosent, skriver Vårt Land.

I fjor fikk 45 395 elever i grunnskolen spesialundervisning.  Det utgjør 7,6 prosent av alle elever i grunnskolen, viser
en ny rapport fra kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon (KS).

I rapporten kommer det fram at man ikke er sikre på om spesialundervisning virker.

- Spesialundervisning er et felt som mangler dokumentasjon. Det forskes mye på de andre elevene i skolen, og resultatene deres er hele tiden gjenstand for vurdering og kritikk. De svakeste elevene har ikke samme prioritet, sier spesialist i pedagogisk-psykologisk rådgivning, Kathe Lundahl til Vårt Land.

Hun tror flere får spesialundervisning fordi de vanlige skoletimene har blitt stadig vanskeligere. 

- Vi ser at kravene som stilles til elevene på de ulike klassetrinnene, blir stadig høyere. Mange av dem som tidligere ville klart seg fint i en vanlig klasse, trenger nå spesialundervisning, sier Lundahl.

I Danmark får 14,3 prosent av elevene spesialundervisning. I Sverige er tallet 15-20 prosent, og i Finland får hele hele 24 prosent spesialundervisning.

Ifølge KS-rapporten, kan noe av forklaringen være at finske elever får spesialundervisning i snitt bare to timer per uke. Disse elevene ville i de fleste tilfeller blitt fanget opp av tilpasset opplæring i Norge, og ikke fått spesialundervisning.