Uspiselig bank

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Halvparten av DnB NORs kunder vurderer å skifte bank, ifølge en undersøkelse Synovate har gjort for Dagbladet. Bankens informasjonsavdeling er med rette misfornøyd med den oppsiktsvekkende tillitssvikten, men banken har seg selv å takke for måten den har håndtert turbulensen i bankmarkedet på. Banken har imøtegått massiv kritikk i forbindelse med rentenivået med en arroganse som vitner om manglende kundekontakt.

Dagbladets økonomiekspert anbefaler å bruke det eneste språket bankene forstår: Bytt bank! Hvis det hadde vært en enkel operasjon, ville DnB NOR altså stått i fare for å miste halvparten av sine lånekunder, med katastrofale følger. Det vet selvfølgelig banken at den ikke risikerer. Derfor står heller ikke kundetilfredshet øverst på lista over bankens mål og verdier. Hvis DnB NOR kan leve med at halvparten av kundene er misfornøyde og helst vil bytte bank, tyder det på at konkurransen i bankmarkedet ikke fungerer. Det overrasker ingen. DnB NOR har med myndighetenes velsignelse fått lov til å vokse seg uspiselig med det resultat at ikke bare utlendinger har fått problemer med å svelge banken.