Ut med bensin og diesel og inn med elbiler, hydrogen og hybrider.

Slik foreslår Miljødirektoratet å kutte klimautslippene.

EKSOS: Å kutte ut helfosilt drivstoff i bilparken er den mest effektive grepet for å få ned utslippene, i følge en ny rapport. Foto: Gorm Kallestad / SCANPIX
EKSOS: Å kutte ut helfosilt drivstoff i bilparken er den mest effektive grepet for å få ned utslippene, i følge en ny rapport. Foto: Gorm Kallestad / SCANPIX Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Dette er det mest effektive enkeltgrepet for å få ned utslippene i Norge.  Det viser en ny rapport som Miljødirektoratet har utarbeidet. I rapporten gir direktoratet et oppdatert bilde av hva det er mulig å gjøre nasjonalt for å få ned klimautslippene fram mot 2030.

- Vi har kartlagt tiltak som vi har fordelt i tre klasser, fra dem som er relativt enkle å gjennomføre og ikke så dyre, til de tiltakene som koster mest og er relativt vanskelige å gjennomføre, sier direktør Ellen Hambro til NTB.

Den nye rapporten skal fungere som en à la carte-meny for politikerne når de skal utforme klimapolitikken i Norge i årene som kommer.

Transport viktigst I rapporten ser Miljødirektoratet spesielt på hva Norge kan gjøre innenfor såkalt ikke-kvotepliktig sektor, det vil si den sektoren som ikke er omfattet av EUs system for handel med klimakvoter. Denne sektoren utgjør i dag 52 prosent av de samlede utslippene i Norge og omfatter transport, landbruk, bygg og avfall.

Hambro påpeker at transport utmerker seg.

- Det er helt klart transportsektoren som bidrar med mest. Av de totale utslippene i ikke-kvotepliktig sektor på 27 millioner tonn er over 17 millioner tonn fra transport, forklarer hun.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.