Bompenger i Bergen

Ut mot bompenge-kritikken: - Blank løgn

Byrådslederen i Bergen mener at lokal finansiering vil tilsi bompenger. Samferdselsministeren er uenig.

UENIG: Samferdselsminister Jon Georg Dale mener Bergen kommune og fylkeskommunen burde klare å finne midler til bybanen på en annen måte enn å kreve bompenger. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
UENIG: Samferdselsminister Jon Georg Dale mener Bergen kommune og fylkeskommunen burde klare å finne midler til bybanen på en annen måte enn å kreve bompenger. Foto: Nina Hansen / DagbladetVis mer

Det har vokst fram et bompengeopprør i Bergen, og i et intervju med Dagbladet forteller byrådsleder Roger Valhammer (Ap) at mange er opprørt og frustrerte.

I intervjuet hevder byrådslederen at samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) krevde et vedtak om lokal bompengefinansiering på 50 prosent for i det hele tatt å snakke med bergenserne om byvekstavtalen.

Det reagerer Dale sterkt på, som sier til Dagbladet at dette ikke bare er en faktafeil:

- Jeg opplever at det er et forsøk på å skyve fra seg ansvaret.

Krangler om regninga

Konflikten bunner i utbyggingen av bybanen i Bergen. Staten tar halvparten av regninga, mens den andre halvparten må finansieres lokalt.

Valhammer mener at bompenger er den eneste muligheten så lenge det ikke er på plass noe system for veiprising. Dale mener at kommunen og fylkeskommunen kunne gravd i sine egne lommer for å finne pengene.

- Det betyr ikke at bompenger skal benyttes. Kommunen er fri til å bevilge penger. Jeg har ikke krevd en krone i bompenger, sier han og fortsetter:

- Staten avlaster Bergens finansiering med milliarder av kroner. Hvis vi klarer å kutte kostnader og redusere omfanget på prosjektet, kan vi også redusere bompengene.

APRIL I ÅR: Aksjonsgruppen «Nok er nok» kjørte i kolonne mot Bergen sentrum fra Sotra og Askøy for å protestere mot bompenger. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix
APRIL I ÅR: Aksjonsgruppen «Nok er nok» kjørte i kolonne mot Bergen sentrum fra Sotra og Askøy for å protestere mot bompenger. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix Vis mer

Dale mener at den eneste grunnen til omfanget på bompenger er at byrådet selv, byrådslederen og fylkeskommunen «ikke vil hoste opp med en krone - der staten vil hoste opp milliarder.»

- Hadde vi ikke tatt halve regninga, hadde det ført til mer bompenger. Valhammer farer med blank løgn. Jeg har verken stilt eller vil stille krav om 50 prosent bompenger i Bergen. Dette er en logikk Valhammer må ha funnet utelukkende i sitt eget hode. Bergen kommune kan bidra direkte, det samme kan fylkeskommunen. Også andre finansieringskilder kan de komme opp med.

Hver eneste krone de graver fram, skal gå uavkortet til å redusere bompenger, lover han.

- Forstår frustrasjonen

Alice Lihaug og samboer Roy Fordelsen bor mellom Åsane senter og Ytre Arna. Deres nærmiljø er Åsane, men en av de nye bommene gjør at bompengeutgiftene deres har skutt i været. I et intervju med Dagbladet forteller de at bomstasjonen har rett og slett påvirket livskvaliteten deres.

- Hva tenker du om at slike familier ender opp med en kjempekostnad på grunn av bompengene, som går utover hverdagen deres?

- Jeg har, i et etter hvert langt politisk liv, jobbet for å redusere og fjerne bompenger. Jeg forstår frustrasjonen personer og familier opplever. Derfor gjennomførte vi bompengereformen og sletter bompengegjeld i bompengestasjonene. Derfor stiller jeg opp med milliarder av kroner til å bygge kollektivtransport i Bergen, som er fylkeskommunen og kommunens ansvar.

- Jeg aksepterer ikke bortforklaringen til byråden, legger Dale til.

- Veiprisutredning kan jo også være et alternativ til bompenger, som mange mener kanskje kan være mer rettferdig. Er du motstander av veiprising?

- Ap prøver å gi det et nytt navn, men det betyr ikke mindre betaling. Ap har tenkt å ta inn akkurat like mye penger fra veiprising som for bompenger. Hadde de ment noe annet hadde jeg kunnet diskutert det. Men det har de ikke, sier Dale.

«Lokalfinansiering = bompenger»

- Dersom Jon Georg Dale i fullt alvor hevder at det ikke var krav om 50 prosent lokal finansiering, så tror jeg han skal gå stille i døra hva gjelder å anklage andre for ansvarsfraskrivelse. Vi fikk inn reforhandling i 2018 fordi vi håpet på regjeringsskifte ved forrige valg - noe som ville gitt 70 prosent statlig finansiering og dermed tre milliarder mindre i bompenger i Bergen. Dessverre vant Frp og Høyre valget i 2017 og vi må fortsatt betale halve regningen lokalt.

Ap-byrådsleder Roger Valhammer. Foto: Jon Even Andersen / Dagbladet
Ap-byrådsleder Roger Valhammer. Foto: Jon Even Andersen / Dagbladet Vis mer

Det sier byrådsleder Roger Valhammer (Ap) til Dagbladet. Han mener realiteten er at lokal finansiering vil tilsi bompenger.

- Derfor sa jeg det i det første intervjuet, sier han og refererer til hans påstand om at samferdselsministeren krevde 50 prosent lokal bompengefinansiering.

- Faktum er, som statsråden godt vet, at det med dagens system ikke finnes et reelt alternativ til bompenger som lokal finansieringskilde. For oss er det ikke aktuelt å la være å bygge sykehjem og skoler, etter at disse holdt på å falle sammen etter 12 år med Høyre og FrP i byrådskontorene i Bergen, sier Valhammer.

Videre sier byrådslederen at Arbeiderpartiet har vært tydelig på at de ønsker et bedre og mer rettferdig system enn bompenger.

- Vi har derfor fremmet forslag om å utrede veiprising som alternativ til bompenger, og det er mildt sagt spesielt at Dale påstår at det er det samme når han og regjeringen til og med nekter å utrede.

Bompengepartiet

Frp gikk til valg på å avskaffe bompenger. Andelen har gått ned, men totalbeløpet har gått opp. Samtidig støtter en av fem bompengeopprøret i Bergen. Bompengepartiet, Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB), har 20 prosent oppslutning i byen.

- Frykter du konkurransen?

- Jeg skulle gjerne sett at flere av dem som er mot bompenger, stemmer på oss. Jeg vet at våre lokale kandidater gjør det de kan, også i Bergensområdet, for å holde bompengene nede, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.

Dale lover at han ikke kommer til å fremme et eneste forslag til Stortinget om et bompengeopplegg som ikke har lokal enighet.

- Vi skulle jo åpenbart ønske et større gjennomslag på bompenger. Vi har jo fått til flere ting i Granavolden-plattformen, som alle partiene ble enige om i januar. Vi har en jobb å gjøre, og vil ikke bare snakke om det, men gi resultater for stemmene.