Kjos går av:

Ut mot flyskam: - Fly med vett i stedet

Bjørn Kjos tar sommerferie etter 17 år som konsernsjef i Norwegian. Flyskam er derimot noe han ikke kjenner på - og heller ikke noe han synes folk flest burde ha.

TAKKER AV: Bjørn Kjos går av som konsernsjef i Norwegian etter 17 år. Video: NTB Scanpix Vis mer

Torsdag morgen ble det kjent at konsernsjef Bjørn Kjos går av etter 17 år i sjefsstolen hos Norwegian.

- Det er absolutt den riktige tida å gjøre det på. Jeg er en del år på overtid så jeg burde ha gjort det før, men nå er det en veldig riktig tid, sier Bjørn Kjos til Dagbladet.

Etter 17 år som konsernsjef er Kjos godt fornøyd med selskapet:

- Vi har bygget et fantastisk godt team og å greie å gi først og fremst det norske folk billige reiser, men også skandinaver og europeere.

- Man skal ikke være rik for å fly, slår han fast.

GÅR AV: I dag meldte Bjørn Kjos at han gir seg som Norwegian-sjef etter 17 år i førersetet. Reporter: Frode Andresen. Video: Christian Wehus / Dagbladet Vis mer

«Fly med vett»

Billige flyreiser og begrepet flyskam går kanskje hånd i hånd, men Kjos understreker likevel at han ikke kjenner på en skam når det kommer til å fly.

- Hvis du ser på dem som snakker høyest om det, pleier jeg å si «fly med vett», sier Kjos og legger til at dette betyr at man skal fly der hvor man har lavest utslipp.

- Hvis du virkelig har flyskam, kan du finne ut av hvilke selskaper som slipper ut minst CO₂. Flyvett vil hjelpe, slår han fast.

Kjos mener det er viktig å huske på at turisme kanskje er en av de viktigste industriene for mange land - og, hvis man stopper denne industrien, er det også mange av disse landene som må dra i nødbremsene.

Ufortjent kritikk

- Jeg tror at flyindustrien kommer til å nå nullutslipp, men det må en del ny teknologi til for dette sier Kjos og legger til at han synes kritikken har vært litt ufortjent:

- Bare se på Norwegien de siste ti åra som har klart å stanse utslippene med 30 prosent per passasjerkilometer og vi stopper ikke der.

Hvis de andre hadde kommet etter og verstingene især, hadde vi virkelig kommet en vei altså, slår han fast.

- Fantastisk bra fyr

Finansdirektør Geir Karlsen, som nå blir fungerende konsernsjef, er utpekt av flere flyanalytikere som en mulig etterfølger.

Ifølge Kjos var avgangen hans noe som den forrige administrasjonen satte i gang. Han understreker at det likevel er en veldig fin tid å gjøre det på nå.

- Vi startet for et par år siden å se etter en etterfølger etter meg, det har vært en prosess som går over lang tid, men av forskjellige grunner har den stoppet opp, sier han.

Grunnen til at dette har stoppet opp er, ifølge Kjos, at Norwegian blant annet fikk bud - men han vil ikke si noe mer om hvor nærme selskapet har vært et salg.

Kjos vil fortsatt fungere som rådgiver for styret i selskapet. Finansdirektør Geir Karlsen blir fungerende konsernsjef.

- Vi ser at Karlsen er en fantastisk bra fyr, og nå ligger det til rette for at jeg kan dra ut og seile, slår Kjos fast og legger til at i en så krevende bransje burde man ikke drive etter at man har fylt 70.

- Store sko å fylle

Karlsen opplyser Dagbladet om at tilbudet han fikk om ta over som fungerende konsernsjef er noe som kom relativt brått på, men han ville ikke si noe nærmere om akkurat når det skjedde.

- Jeg oppfatter at jeg har en ganske god backing fra både Bjørn Kjos og fra styret, men det er ingen tvil om at det er store sko som må fylles, slår han fast.

Ifølge Karlsen er det nemlig situasjonen med flyene 737-MAX som kommer til å være den største utfordringen for selskapet framover.

Tidligere i år valgte en rekke land og flyselskaper å suspendere flyginger med den ulykkesrammede flytypen Boeing 737 MAX 8.

Årsaken er de to katastrofale ulykkene med Max 8-fly på kort tid: indonesiske Lion Air mistet en maskin i oktober i fjor, og 189 mennesker døde; mens Ethiopian Airlines-styrten i mars krevde 157 liv.

En tøffing

- Kjos sin vilje til å ta risiko på en måte som har vært uvanlig for flybransjen har vært avgjørende for den veksten selskapet har hatt. Han har vært en tøffing, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair til Dagbladet.

Elnæs tror ikke Kjos vil sitte som sjuende far i huset i hornet på veggen, men heller bidra som en ressurs i enkelte viktige prosjekter.

- Jeg tror ikke alderen er det viktige, men han har gjort det han er god på. Han har bidratt til en voldsom vekst fra en garasje på Fornebu til der de er nå, sier han.