Mops

Ut mot Ruter-mops

- Kan styrke oppfatningen om at et slikt utseende er søtt og naturlig.

MOPS: På Jernbanetorget T-banestasjon kan man finne denne reklameplakaten for Ruter. Bildet er tatt i mai i år. Foto: Tommy Myran
MOPS: På Jernbanetorget T-banestasjon kan man finne denne reklameplakaten for Ruter. Bildet er tatt i mai i år. Foto: Tommy MyranVis mer

Mops er den lille hunden kjent for sin rynkete hud, flate nese og store øyne. Noen synes kanskje dette er sjarmerende trekk, men sannheten er at svært mange hunder av denne rasen sliter med alvorlige helseplager grunnet ekstrem avl.

DYREBESKYTTELSEN: Åshild Roaldset fra Dyrebeskyttelsen Norge er kritisk til at Mops brukes i reklame. Foto: Privat
DYREBESKYTTELSEN: Åshild Roaldset fra Dyrebeskyttelsen Norge er kritisk til at Mops brukes i reklame. Foto: Privat Vis mer

- Vi er forferdet over antallet mops som sliter med å puste, og må opereres for arvelige skavanker bare for å få akseptabel livskvalitet, sier Åshild Roaldset, veterinær og daglig leder i Dyrebeskyttelsen Norge, til Dagbladet.

Veterinæren er derfor svært kritisk til at Ruter bruker denne rasen i markedsføring.

- Det kan bidra til å skape aksept for et så ekstremt utseende, mener hun.

- Hjerteskjærende

- Hunder kan ikke si fra selv. De kan ikke si at de har vondt i hodet fordi de ikke får puste. Derfor er det veterinærenes plikt å tale dyrenes sak og gjøre reklamebransjen, forbrukerne og oppdrettere bevisst på dette, sier Torill Moseng, president i Den norske veterinærforening, til Dagbladet.

- Vi får daglig inn dyr som er syke grunnet uetisk avl, og det skjærer i veterinærhjertet. Det er ikke etisk riktig å skape dyr fordi vi synes de er søte, når de har det forferdelig. Dyr skal ha det bra, og må avles slik at de har god funksjon, fortsetter hun.

PRESIDENT: - Veterinærforeningen har gjentatte ganger oppfordret reklamebransjen på det sterkeste om ikke å bruke slike dyr i markedsføring, sier Torill Moseng, president i Den norske veterinærforening.
PRESIDENT: - Veterinærforeningen har gjentatte ganger oppfordret reklamebransjen på det sterkeste om ikke å bruke slike dyr i markedsføring, sier Torill Moseng, president i Den norske veterinærforening. Vis mer

Når det gjelder Ruter-mopsen, mener Moseng at slik markedsføring kan bidra til å normalisere en hunderase som lider.

- Veterinærforeningen oppfordrer reklamebransjen på det sterkeste til å ikke bruke slike dyr i markedsføring. Det kan styrke oppfatningen om at dette utseende er søtt og naturlig, og føre til at etterspørselen og den uetiske avlen av slike raser fortsetter.

PLAST I HAVET: De siste årene er det meldt om flere tilfeller der dyr spiser plast. Derfor er det farlig. Video: Scanpix, Storyful. Reporter: Ingebjørg Iversen / Dagbladet TV Vis mer

- Normaliserer rasen

Torunn Knævelsrud, seksjonssjef for dyrevelferd i Mattilsynet mener også det er uheldig at Ruter bruker mops i reklame.

- På bildet i reklamen er det menneskeliknende ansiktet til rasen åpenbart blitt brukt for å fange oppmerksomhet. Mattilsynet syns det er uheldig at hunderaser med ekstremt eksteriør blir brukt i reklame, fordi det er med på å «normalisere» rasen og motivere folk til å kjøpe en slik hund, sier hun til Dagbladet.

Torunn Knævelsrud, seksjonssjef for dyrevelferd i Mattilsynet Foto: Mattilsynet
Torunn Knævelsrud, seksjonssjef for dyrevelferd i Mattilsynet Foto: Mattilsynet Vis mer

Hun forteller at ingen raser er ulovlige i Norge grunnet ekstremavl eller helseproblemer, men henviser til dyrevelferdsloven paragraf 25 som sier at det er ulovlig å bevisst avle på syke dyr.

- Vi har drevet noe tilsyn med oppdrettere basert på bekymringsmeldinger etter en utstilling. Men det er vanskelig å gjøre noe med denne problemstillingen gjennom ordinært tilsyn.

Ingen uttalt holdning

Marianne Ono Njøten, assisterende direktør i Norsk Kennel Klub (NKK), er klar over at ulike aktører har valgt å ikke bruke kortsnutete raser i kampanjer for å unngå at disse rasene blir mer populære.

- NKK har ikke noen uttalt holdning til slike forbud, men er opptatt av at hunder framstilles på en verdig og naturlig måte når de benyttes i reklame og annen kommunikasjon, sier hun til Dagbladet.

Når det gjelder mopsen i Ruter-reklamen, sier Njøten at de ikke har noen forutsetninger for å si at akkurat denne hunden har helseutfordringer.

- Kampanjen til Ruter går langt i å menneskeliggjøre hund, og det er kanskje det vi reagerer mest på, sier hun.

Beklager

Sofie Bruun, pressevakt i Ruter, svarer følgende på kritikken:

«Hunden er én av åtte motiver som brukes i denne kampanjen. Vi har sjekket opp med reklamebyrået og verken de eller vi var klar over hvor mye denne hunderasen lider og vi burde gjort bedre research.

Vi kommer ikke til å bruke dette motivet igjen. Bildet ble kjøpt ut via en bildebanktjeneste. Det er ingenting annet å gjøre enn å beklage!»

Når det gjelder kritikken fra NKK om å menneskeliggjøre en hund, forteller Bruun at bildet er manipulert.

«Dette bildet er fotoshoppet og oppkonstruert, så hunden har aldri hatt på seg klær. Likevel så er det menneskeliggjøring av hund, slik Norsk Kennel Klub er inne på. Dersom noen oppfatter dette som støtende, så beklager vi selvsagt dette.»