Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Ut mot turistkaos i Bergen: - Det er galskap satt i system

Turistbusser og cruiseskip skaper debatt i Bergen. Samtidig som mange ønsker turistene velkomne, setter den økende mengden sine spor i byen.

TURISTER: En stor mengde turister står i kø for å ta Fløibanen. Samtidig kjører en rekke turistbusser gjennom den gamle Øvregaten. Foto: Eivind Senneset / Dagbladet
TURISTER: En stor mengde turister står i kø for å ta Fløibanen. Samtidig kjører en rekke turistbusser gjennom den gamle Øvregaten. Foto: Eivind Senneset / Dagbladet Vis mer

BERGEN (Dagbladet): Denne julidagen har det kommet tre store cruiseskip inn til Bergens havn. Flere turbusser står klare på havna for å hente turistene og ta dem med den korte veien inn til byen, Fløibanen og den ikoniske Bryggen. Samtidig kjører rutebusser og en stor mengde turistbusser rundt i bykjernen.

Flere bergensere Dagbladet har snakket med forteller at de skyr unna Bryggen og den delen av byen i høysesongen. Og Fløibanen, den er det ikke vits i å ta når det står på som verst.

FLØIBANEN: Fløibanen er en populær turistattraksjon, men fungerer også som transportmiddel for de lokale. I sommersesongen blir det trangt om plassene. Foto: Eivind Senneset / Dagbladet
FLØIBANEN: Fløibanen er en populær turistattraksjon, men fungerer også som transportmiddel for de lokale. I sommersesongen blir det trangt om plassene. Foto: Eivind Senneset / Dagbladet Vis mer

- Forpester byer

På en knapp time denne formiddagen vokser køen utenfor Fløibanen formidabelt. Plutselig rekker køen langt nedover gata. Samtidig dukker det opp en jevn strøm av turistbusser som kjører forbi.

Atle Maurseth driver galleri rett ved Fløibanen. Han mener cruiseturismen er voldsom og oppleves for ham som en invasjon. Han poengterer at politikerne på den ene siden er opptatt av å lage Bergen til en gåby, samtidig som cruisebussene, men også busser fra hele Europa og sightseeingbusser, «invaderer» byen i sommerhalvåret.

- Det er vulgære monstre som forpester byer både visuelt, støymessig og ikke minst forurenser. Når vi i dag sliter med forurensning og miljøproblemer, men fremdeles holder på med dette - det er galskap satt i system.

BRYGGEN: Det vrimler av turister i Bergen, og av og til blir noen så tissetrengte at de må slå lens - på Bryggen. Men hva synes turistene selv om dette? Reporter og video: Malene Storrusten / Dagbladet Vis mer

Han mener det gjør byen utrivelig å bo i og å besøke.

- Cruiseturistene blir kjørt fra kaia og bort til Fløibanen, som ligger ti minutters gange unna. Så kjøres bussene ut langs bryggen igjen. En time seinere kjører de tilbake for å hente turistene. Dette skjer hver eneste sommer.

TRANGT: Det kan fort bli trangt i smågatene på Bryggen. Foto: Eivind Senneset / Dagbladet
TRANGT: Det kan fort bli trangt i smågatene på Bryggen. Foto: Eivind Senneset / Dagbladet Vis mer

Stopper ulovlig

På Nordnes i Bergen, som ligger en liten spasertur unna sentrum, ligger blant annet akvariet i Bergen. Her skaper turistbussene og cruisebussene hodebry for dem som bor i området.

- De skaper veldig trafikkfarlige situasjoner. De stopper ulovlig og står gjerne stille med motoren i gang, forteller Anne Magnussen.

- Det blir veldig utrivelig når det kjører så mange tunge busser gjennom så barnerike boligområder som her, fortsetter hun.

Hun forklarer at det kan stå fem store busser med motoren i gang rett i gata ved boligen hennes.

- Det blir fryktelig trangt fordi biler skal passere i det andre feltet. Så står det gjerne en buss rett oppi fotgjengerfeltet, og det blir veldig uoversiktlig for dem som kommer motsatt vei.

- Jeg har sett mange nestenulykker, understreker hun.

Byråd for klima, kultur og næring, Julie Andersland (V), forteller at en del av bussene er turer bestilt av cruiseselskapene selv.

- Det er viktig for oss å jobbe videre med reguleringen, slik at vi unngår opphopningen av busser hvor det ikke er plass, i tillegg til å bli kvitt utslippene. Det jobbes med å innføre elektriske kollektivbusser i Bergen, men vi sliter med å kunne stille det samme kravene til turbussene. Da må vi ha hjelp fra staten, sier hun.

TURISME: Anne Magnussen bor på Nordnes i Bergen, og ser flere trafikkfarlige situasjoner på grunn av turistbussene i byen. Reporter: Amanda Walnum. Video: Malene Storrusten / Dagbladet Vis mer

Vil «gjøre opp»

Bergen er en populær cruisedestinasjon. Til tider «oversvømmes» byen av cruiseturistene. Miljøvernorganisasjonen Extinction Rebellion Bergen demonstrerte mot cruisenæringen på kaia i Bergen i midten av juni.

Det er åpenbart et engasjement rundt cruiseturisme i Bergen, mener to av organisasjonens medlemmer, Erik Lyng og Marianne Morild.

- Når man legger seg ned på bakken blir det en veldig teatralsk begivenhet, samtidig som det er ganske slående og sterkt å se mennesker gjøre det, sier Morild.

XR BERGEN: Her demonstrerer Miljøvernorganisasjonen Extinction Rebellion Bergen mot cruisenæringen i midten av juni. Foto: Silje Van Der Meeren
XR BERGEN: Her demonstrerer Miljøvernorganisasjonen Extinction Rebellion Bergen mot cruisenæringen i midten av juni. Foto: Silje Van Der Meeren Vis mer

- Denne våren har vært eksepsjonell. Klimasakene har kommet så sterkt i fokus, det er nok mange som kjenner på en utålmodighet, at nå må vi virkelig handle, fortsetter hun.

Lyng kaller Oljefondet for «idiotisk stort» og bemerker at det skal være til framtida.

- Vi synes at nå som vi må legge om, så er det en god grunn til å bruke oljepengene til å «gjøre opp», sier han.

Han forteller at XR Bergen er upolitisk, men kjemper for et nytt system. Det må gjøres noe, og det veldig fort, sier Lyng.

CRUISE: Det store cruiseskipet AIDA Prima la til i Bergen denne uka. Foto: Eivind Senneset / Dagbladet
CRUISE: Det store cruiseskipet AIDA Prima la til i Bergen denne uka. Foto: Eivind Senneset / Dagbladet Vis mer

Legger igjen lite

Svein Larsen, professor ved institutt for samfunnspsykologi ved Universitetet i Bergen, har studert cruiseturistene i ti år. Han bekrefter at cruiseturistene ikke er særlig lønnsomme.

- Vi er de eneste i verden som har sånne data, og det er helt klart at cruiseturister legger igjen minst penger.

Dataene viser også at jo flere båter som er inne i byen, jo mer opplever alle turistene trengsel.

- Det er litt ironisk at de som opplever mest trengsel er cruiseturistene selv, sier Larsen.

De som bringer trengselen er altså de som er mest misfornøyd med den.

- Bergen tar imot 600 000 cruiseturister fordelt på 330 skip hvert år. Det kommer store mengder som bidrar til at trengsel. Overturisme kaller noen det. Turismen har blitt turismens egen fiende, sier han og viser til steder som Venezia og Barcelona, hvor det har oppstått folkeaksjoner mot masseturismen.

FISKEBRYGGEN: Fiskebryggen er også populært blant turistene. Foto: Eivind Senneset / Dagbladet
FISKEBRYGGEN: Fiskebryggen er også populært blant turistene. Foto: Eivind Senneset / Dagbladet Vis mer

Helseskadelig utslipp

I en rapport fra den europeiske organisasjonen Transport & Environment kommer det fram at bare Spania, Italia, Hellas og Frankrike har større utslipp fra cruiseskip enn Norge. I Norge er utslippene av helseskadelige svoveldioksid fra cruisetrafikken fem ganger høyere enn fra all annen skipstrafikk langs norskekysten, slår studien fast.

- Luksuriøse cruiseskip er flytende byer som blir drevet av noe av det skitneste drivstoffet som finnes, sier Faig Abbasov ved organisasjonen i rapporten.

- Utslippene er helt tydelige og tidvis ubehagelige, sier klimaforsker Helge Drange om cruisetrafikken i Bergen.

Globalt sett skaper ikke cruisene så store utslipp, og klimautfordringene er omtrent like store om de går eller ikke, forteller klimaforskeren.

- Men når de kommer inn til kai, forurenses lufta i byen. Hvis hver og en får beskjed om å kutte ned klimagassutslippene, virker det helt uforklarlig at skipene kan holde på slik som de gjør.

I boligområdet Skuteviken ved havna i Bergen, har Atle Mo bodd i 20 år. Han legger merke til økningen av cruiseskip.

- Jeg merker at det er flere skip som legger til. De kommer nærmere og nærmere.

Selv er han ikke plaget av turistene som besøker det sjarmerende nabolaget med gamle trehus. De holder en respektfull avstand fra huset, forteller han.

- Jeg bor i en by og forstår at det kan være støy, men skipene kommer veldig nær. Vi merker forurensningen og lukta, og ikke minst støyforurensning. Skipene har store høyttaleranlegg som brukes til diverse beskjeder, men også musikk.

ØYESÅR: Noen mener de store cruiseskipene i norske havner ødelegger utsikten. Foto: Eivind Senneset / Dagbladet
ØYESÅR: Noen mener de store cruiseskipene i norske havner ødelegger utsikten. Foto: Eivind Senneset / Dagbladet Vis mer

- Meningsløs

- Vi må kutte alle utslipp som kan kuttes. Da er den type cruiseturisme, med svære 350 meters skip som går på diesel eller tungolje, ganske meningsløs, sier Thor Haakon Bakke fra Miljøpartiet De Grønne (MDG).

Bakke forteller at MDG ønsker å omregulere havnetomta, slik at den kan brukes til for eksempel boligbygging og rekreasjon.

- Hvis mange nok steder sier nei til cruisene, kan Norge gå foran som et eksempel internasjonalt. Da får vi ned størrelsen på markedet. Nå vokser markedet.

Bergen by har klart å kutte klimagassutslippene. Utslippstallene går ned på grunn av bomringer og elbiler, mens hos sjøfarten står det stille, og med tanke på cruise har utslippene økt, sier MDG-politikeren.

- Her i sentrum tror jeg det er mye irritasjon knyttet til bussene og mengden folk. Folk forstår at det framstår som utrolig unødvendig med massive, flytende hoteller med kasino og svømmebasseng. Det blir det samme som at folk begynner å få øynene opp for flytrafikken, sier han og viser til den mye omtalte «flyskammen».

UNØDVENDIG: Sammenliknet med ferjetrafikk eller Hurtigruta, som har et nytteaspekt, virker cruiseturismen så utrolig unødvendig, mener MDG-politiker Thor Haakon Bakke. Foto: MDG
UNØDVENDIG: Sammenliknet med ferjetrafikk eller Hurtigruta, som har et nytteaspekt, virker cruiseturismen så utrolig unødvendig, mener MDG-politiker Thor Haakon Bakke. Foto: MDG Vis mer

Begrenser cruisetrafikk

- Bergen kommune har vært tydelige på at vi ønsker cruiseturister velkommen, men vi må bli kvitt trengselen og forurensingen, forteller byråd for klima, kultur og næring, Julie Andersland (V), til Dagbladet.

Kommunen har prøvd å sette tak på antall skip og passasjerer som kommer inn til havn. Et vedtak om begrensning av cruisetrafikken ble vedtatt nylig, men da var mange skip booket allerede.

TURISME: Dette mener bergenserne selv om turismen i sin egen by. Video: Malene Storrusten / Dagbladet Vis mer
Byråd for klima, kultur og næring, Julie Andersland Foto: Vidar Langeland
Byråd for klima, kultur og næring, Julie Andersland Foto: Vidar Langeland Vis mer

- Bookingen av skipene skjer to-tre år i forveien. Vi har i praksis ikke lovhjemmel til å håndheve begrensningen, men vi jobber for å ha god dialog med rederiene, og prøver å tilpasse det slik at vi unngår de store opphopningene.

I løpet av årets sommersesong Bergen har hatt dager hvor trafikken har gått over taket, men havna prøver å unngå dette i framtida, understreker hun.

- Utslippene fra båtene er enorme, og det vil vi ikke ha, verken for Bergens del eller for det globale klimautslippet.

Landstrøm i Bergen

Nå rangeres skipene slik at de mest forurensende må betale mer i havneavgifter og kaivederlegg.

- Kommunen er spent på å se effekten av dette tiltaket, som ble iverksatt i år. I tillegg jobber havna aktivt med å prioritere de skipene som har landstrøm, da landstrøm cruiseskip skal være tilgjengelig på havnen neste sommer.

Landstrømmen gjør at skipene med lademulighet kan spare byen for forurensning ved å benytte seg av elektrisitet i stedet for aggregat når de ligger til kai.

Men i et klimaregnskap er det marginal hjelp, mener Bakke fra MDG. Det eneste landstrømmen er godt for, er å forhindre den lokale forurensingen, mener han.

- Med en gang de går ut av havna igjen, da de virkelig forbrenner diesel, vil klimaregnskapet løpe igjen. Landstrøm er ingen løsning med stor L.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media