Ut på tur

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • 2500 studieplasser står tomme i distriktene, melder Aftenposten. Studentene våre velger studiesteder langt unna hjemstedet, ja, noen tusen drar til Australia, Storbritannia eller USA for å studere. Slik kan man si at norske studiesteder møter internasjonal konkurranse. I henhold til BI-logikken er det da tilbudet lokalt som er for dårlig. Derfor går kundene, det vil si studentene, til andre studiesteder. At de også drar til andre land, har sikkert noe med det samme å gjøre, men det skyldes nok også ganske enkelt at stedene ligger langt unna og markedsfører seg godt. Det er jo så gøy å reise.
  • Vi har nettopp innført en høgskole- og universitetsreform som tar sikte på å øke mulighetene for shopping i studiemarkedet. Da kan man ikke bli forundret over at noen virkelig gjør nettopp det. Så bør vi kanskje bekymre oss over at Norge i stedet for å produsere den kunnskapen vi trenger, kjøper den ute. Om det er et bidrag til visjonen om Norge som kunnskapssamfunn, gjenstår å se.