Utelukker ikke pyroman

KAPRUN (Dagbladet.no): Mens de første 46 likene blir fraktet til DNA-testing, raser spekulasjonene i den østerrikske landsbyen. Ingen forstår hvordan en elektrisk bane kan ha blitt fullstendig overtent. - Kan ha vært en pyroman, sier en norsk ekspert.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Myndighetene utelukker ikke at brannen var påtent, melder CNN. Det betyr at noen kan ha satt fyr på kabelvogna og tatt livet av seg selv og over 150 andre.

- Det er sjelden pyromane bevisst setter fyr på noe for å drepe seg selv og andre, men det skjer, sier psykiater Arne Gravem.

Han har vært rettspsykiater i snart 50 år, og har lang erfaring med pyromane.

- Ved dype depresjoner har man opplevd slik suicidal atferd. Hvis det har vært en pyroman på ferde i Østerrike, må han ha hatt alvorlige personlighets-forstyrrelser kombinert med vrangforestillinger, sier Gravem til Dagbladet.no.

Mange spekulasjoner

Pyroman-teorien er en av flere spekulasjoner som raser i Kaprun:

  • Drivstoff ble fraktet i toget og tok fyr
  • Noen hadde med fyrverkeri
  • Sigaretter startet brannen
  • En primus eksploderte
  • En bombe om bord
  • Brann i tunnelen før toget kjørte inn
  • Toget på vei nedover startet brannen

Myndighetene har ennå ikke lansert en eneste offisiell teori. De vil vente til en grundig politietterforskning er gjennomført.

- Det kan ta dager, uker eller måneder å finne det ut, sier politisjef Franz Lang.

Oppdaget flammene for seint

Det eneste de avviser er at kabelvogna ble brukt til å frakte brannfarlig materiale. Flere vitner som ikke var om bord i toget, sier at de så flammer på toget før det kjørte inn i tunnelen. Andre melder at det var flammer i tunnelen før toget entret.

Uansett er det en gåte hvordan det kan ta fyr i et motorløst tog som blir dratt til toppen av en kabel.

- Sjåføren oppdaget flammene, men da var det for seint, sier Erik Buxbaum, Østerrikes sjef for offentlig sikkerhet.

600 meter inne i den rundt 3200 meter lange tunnelen stanset toget og alarmen gikk. Da de fem til ti minutter seinere mistet radiokontakt med toget, var dørene fortsatt ikke blitt åpnet. Inne i vognene vokste brannen.

12 unnslapp katastrofen

- Det var røyk i kupeen få minutter etter avgang. Da vi var inne i tunnelen, grep flammene om seg. Da ble det full panikk, forteller østerrikske Gerhard Hanetseder (39).

Han er en av 12 som overlevde ved å krype ut et knust vindu og løpe nedover og ut av tunnelen.

- Plutselig sto hele vogna i brann. Vi prøvde desperat å åpne dørene, og panikken steg. Heldigvis klarte noen å ødelegge plexiglasset med skistøvler eller staver. Jeg så noen hoppe ut, og jeg fulgte etter med datteren min. Jeg dyttet henne ut og hoppet deretter selv, sier 39-åringen i et radiointervju med østerrikske ORF.

I andre enden av toget klarte noen titalls passasjerer å komme seg ut, men de rakk ikke langt før de ble innhentet av giftige gasser og tjukk røyk. Ingen kom lengre enn 60 meter opp den bratte tunnelen.

Funnet helt utbrent

29 av disse ble hentet ut av tunnelen i natt, og blir flydd med helikopter til rettsmedisinsk institutt i Salzburg som skal forsøke å identifisere ofrene ved hjelp av DNA-analyser. De regner med å bruke tre-fire dager per omkommet.

- Vi har en ekstremt vanskelig jobb foran oss. Det blir ikke mulig å identifisere likene på tradisjonell måte, sier Salzburg-guvernør Franz Schausberger.

På grunn av den enorme varmen som ble utviklet inne i den trange skorsteinsaktige tunnelen, har menneskene blir forvandlet til det ugjenkjennelige. Flere kropper ble funnet sammenflettet.

De 29 som ble funnet foran toget var relativt enkle å få ut. Å få ut resten vil ta minst en uke, anslår politiet.

- Varmen var så sterk at gjenstander har smeltet. Vi må skjære ut hvert enkelt offer, sier politisjef Franz Lang.

En av bergingsmennene som dro først inn i tunnelen i går ettermiddag, fortalte pressen at han av hensyn til de etterlatte aldri ville fortelle hva han hadde sett inne i Kitzsteinhorn-fjellet. I ettermiddag hadde bergingsmannskapet ennå ikke nådd fram til vrakrestene.

Kan ta måneder

- Sjansen er til stede for at brannen har gjort det umulig å lage DNA-prøver. Da gjenstår bare tennene og andre ting som ikke brenner. Smykker for eksempel, sier Kripos-ekspert Arne Bjørkås.

Han har jobbet med identifisering etter Åsta-ulykka, Scandinavian Star, flystyrten i Operafjellet og på Torghatten, og regnes som en av de aller fremste innen fagfeltet.

- Redningsmannskapet og politiet står foran en oppgave som er helt ubeskrivelig vanskelig, sier Bjørkås til Dagbladet.no.

Han tror det kan ta måneder før alle likene er identifisert.

På bakgrunn av savnet-meldinger har østerrikske myndigheter laget en liste på 159 personer som de tror omkom i lørdagens ulykke på skistedet Kaprun:

  • 52 østerrikere
  • 42 tyskere
  • 10 japanere
  • 8 amerikanere
  • 2 slovakere
  • 1 kroat
  • 44 med ukjent nasjonalitet

Det blir anslått at det omkom opptil 175 personer.

Bæres opp 2000 trinn

I tillegg til det vanskelige ID-arbeidet, blir det høyt prioritert å finne brannårsaken. En rekke skisteder i Alpene har slike underjordiske kabelbaner, og de har fram til nå vært ansett som sikker transport. Hvis østerrikerne ikke finner ut hva som gikk galt, kan det svekke tilliten til sikkerheten ved andre skisteder.

Den franske transportministeren Jean-Claude Gayssot beordret i dag en grundig undersøkelse av de tre franske skistedene som benytter lignende underjordiske kabelbaner.

De pårørende krever også svar på hvorfor over 150 menneskeliv gikk tapt. 110 personer er involvert i bergingsarbeidet. Belastningen er stor, de går på skift og blir hele tiden fulgt opp av krisepsykiatere. Før likene blir hentet ut, skal alt fotograferes for at man under etterforskningen skal kunne rekonstruere ulykkesscenen, melder NTB.

- Noen av likene blir båret opp 2.000 trappetrinn som går langs skinnene inne i tunnelen, andre blir trukket i en provisorisk tralle som bergingsmannskapene benytter, sier talsmann for de lokale myndighetene i regionen, Harald Wimmer.

<B>FRAKTES VEKK:</B> De første døde er fraktet vekk fra ulykkes-tunnelen.
<B>SORG:</B> De pårørende samler seg i Kaprun - sorgens by.
<B>VANSKELIG:</B> Bergingsfolkene har en grusom - og vanskelig - jobb i tunellen.