- Utelukker ikke terror

Etterforskerne jobber på spreng for å finne årsaken til flystyrten i Egypt som kostet 148 mennesker livet. Selv om flyet ikke eksploderte, kan ikke terror utelukkes ennå.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

PARIS (Dagbladet): Den franske transportstatssekretæren, Dominique Bussereau, tror det var en ulykke under take off, men «kan ikke på dette stadiet utelukke en terrorhandling». De egyptiske myndighetene avfeide raskt terror, for ikke å ruinere turistnæringen.

I går påtok en totalt ukjent islamsk gruppe seg ansvaret. Gruppa Ansar el-Haq (Tilhengere av rettferdighet) påberopte seg «attentatet» i en oppringning til telegrambyrået AFP.

Oppringeren sa han ringte fra Kairo. Han truet med et nytt attentat mot Air France hvis ikke Frankrike trakk tilbake sin beslutning om å forby islamsk skaut i offentlige institusjoner. Oppringningen tas ikke særlig alvorlig av egyptiske eller franske myndigheter.

Ikke bombe

Det er slått fast at flyet ikke eksploderte, så det kan ikke være noen bombe. Men det kan være sabotasje, som kan virke som en teknisk feil.

Flyene til det egyptiske selskapet Flash Airlines hadde alvorlige mangler. En rekke passasjerer har nå fortalt om hvor ille forholdene var om bord.

Sveitsiske luftfartsmyndigheter offentliggjorde i går hva som var galt på Flash Airlines-flyene som ble kontrollert. Navigasjonsdokumenter manglet, drivstoffmengden var ikke kalkulert etter internasjonale normer, og nødutgangene var ikke skikkelig merket. Dessuten ble det konstatert dårlig vedlikehold av landingshjulene, motorene og flykommandoen. Samme feil ble konstatert på to forskjellige fly i april og oktober 2002.

I desember ble ulykkesflyet totaloverhalt ved Braathens-basen på Sola. Dokumentasjonen for dette ble trolig aldri sendt til sveitsiske myndigheter som derfor nektet flyene adgang til sveitsiske flyplasser.

Dypt

Franske og egyptiske dykkere mente de hadde lokalisert flyvraket på om lag 400 meters dyp i går kveld, men den ene av ferdskriverne, som kan oppklare hvordan ulykken skjedde, skal befinne seg på mer enn 1000 meter, og vil dermed bli vanskelig å hente opp.