(Dagbladet): Vet du hvordan du overvåkes på nettet?
- En rekke selskaper vet hva vi gjør på nettet. Vi tror at tjenestene er gratis. I virkeligheten betaler vi med personopplysninger om oss selv, sier Tore Tennøe, direktør i Teknologirådet, til Dagbladet.
- Informasjonen blir kjøpt og solgt på store, internasjonale børser for å kunne bygge personprofiler og pushe på oss tilpasset reklame og innhold, sier Tennøe.
Spioner på barnerommet I serien «Barnas hemmelige liv» fortalte Dagbladet historien om hvordan norske barn lever et sosialt liv på nettet. Åtte av ti barn er på sosiale medier, men mange voksne vet lite eller ingenting om hva som skjer der.
Nå viser Datatilsynet og Teknologirådet hvordan norske barn og voksne overvåkes i hemmelighet. De har undersøkt nettvanene til ei jente (13) fra Oslo - som ved å lese nettaviser, blogger, bruke sosiale medier og høre på Spotify fikk til sammen 62 «interaktive spioner» inn på jenterommet som registrerte hva hun gjorde på nettet.
I et tilsvarende eksempel for en nyhetsinteressert mann har 69 aktører rukket å registrere informasjon om ham allerede før han er på jobb - gjennom nettaviser, bilannonser og sosiale medier.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger