Uten bakkekontakt

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • SAS sier opp 2500 ansatte, taper milliardbeløp og kutter i rutetilbudet til folk flest. Like fullt deler det kriserammede selskapet ut 20 millioner kroner i bonus til 250 av sine ledere. I gjennomsnitt vil SAS-sjefene motta om lag 80000 kroner hver i belønning. Utbetalingene finner sted til tross for at 2001 var et av de svarteste åra i selskapets historie.
  • Vi deler forbannelsen til lederen for SAS Personalklubb, Asbjørn Wikestad, som mener dette ikke er en premiering av innsats, men utslag av en ekkel grådighetskultur. Det er og blir skandaløst at ledelsen får resultatbonus når selskapet går med milliardunderskudd, mens andre mister jobben. De som ikke gjør det, leter med lys og lykte etter innsparingsmuligheter og er med på diskusjoner om endringer i skifttillegg, ulempetillegg, betalte og ubetalte spisepauser etc.
  • Bonusordninger kan sikkert være tjenlige og spore til ekstra innsats i de selskapene som benytter seg av slike. Men de bør selvsagt omfatte alle ansatte. Og de bør gis når det er grunnlag i driften for særlige belønninger. Å gi bonus utelukkende til ledersjiktet, i ei tid da alle resultattall har minustegn, avslører både sviktende moral og et pervertert syn på verdiskaping. Istedenfor å få bonus burde SAS-lederne vært tvangssendt på kurs i fellesskapstenkning og solidaritet, slik at de hadde lært hvem som skaper verdiene.
  • Omstruktureringer i det kriserammede flyselskapet er åpenbart nødvendig. Men nødvendig er også en viss type anstendighet og kriseforståelse. Det ulykkelige er imidlertid at denne grådigheten og mangelen på fingerspissfølelse brer om seg i norsk og internasjonalt næringsliv. Gjennom hele nittitallet har pressens avsløringer om de skyhøye lederlønningene bidratt til å undergrave den alminnelige lønnsmoralen og moderasjonsviljen hos vanlige ansatte. Det er ikke lønnskrav fra sykepleiere og hjelpepleiere som truer norsk økonomi. Det er det egotrippere på business-class som gjør, mens de plasserer alle andre bak forhenget.
  • Vi har et fromt håp om at store overskrifter i Dagbladet kan gi SAS-ledelsen en impuls til selvkritikk og nyorientering. Skulle det skje, bør det være et minstekrav at belønningssystemer omfatter alle ansatte og er knyttet til resultatframgang.