Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Uten private sponsorer

Lasse Kjus & Co. mangler fortsatt hovedsponsor, og nå rammer sponsortørket også alpinistenes personlige avtaler.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Jeg har prøvd å få en sponsor, men det er vanskelig. Norge er et lite land, med mange gode og interessante idrettsutøvere. Det er veldig stor konkurranse på sponsormarkedet, sier Lasse Kjus (30) til Dagbladet.

Landslagsløperne har fem sponsormarkeringer på konkurransedrakten. Fire av markeringene står Skiforbundet bak, og den siste kan utøverne selv selge. Lasse Kjus er ikke den eneste som sliter med å selge draktreklamen, halvparten av gutta på alpinlandslaget står fortsatt uten sponsor.

- Jeg har tatt 200000 kroner for draktreklamen før. Det er masse penger, og jeg synes det er vanskelig å gå ut og markedsføre meg selv. Men jeg har en manager som jobber med saken, sier Ole Kristian Furuseth, som for tida er på Tenerife og varmer opp kroppen før verdenscupsirkuset fortsetter.

Dårlige resultater

Sesongen 2001 ble den dårligste på ti år for alpinistene på herresiden. Lasse Kjus og Kjetil Aamodt er de mest profilerte løperne på alpinlandslaget, men når resultatene uteblir, synker også markedsverdien.

- Det er helt klart opp til oss. Gjør vi det bra, så tror jeg at vi er der igjen, sier Kjus.

På lang sikt mener derimot skiveteranen at det må nytt blod inn i alpinleiren for at sponsorene igjen skal få øynene opp for norsk alpinsport.

- Vi trenger nye og unge karer inn på laget. En som vinner mange renn og som har karisma. Slike dukker bare plutselig opp og kanskje det skjer i vinter. I mellomtida får vi prøve å gjøre noen gode renn, sier Kjus.

Kjus-logo

Både Furuseth og Kjus jobber for å finne en sponsor som de kan ha et nært samarbeid med, også utenfor alpinløypa. Men responsen fra markedet uteblir.

- Selskapene har en mye mer bevisst holdning til hva de bruker pengene sine på nå enn tidligere. Skal jeg få en sponsor, så må jeg gå veldig aktivt ut, mener Lasse Kjus.

- Hvilken sponsor ønsker du helst å ha på drakten din?

- Jeg vil helst ha Kjus-logoen på armene. Men det får jeg ikke, fordi klesmerket er en konkurrent av Phenix, som sponser landslaget.

Hele Norges coronakart