Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

UTEN TITTEL

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dette lovte Røkke

Rosenberg, Stavanger

På lag med de ansatte - Jeg har lovet åpenhet, engasjement og omstilling. Disse tre faktorene er avgjørende for at Rosenberg skal lykkes. Jeg er veldig innstilt på å levere i lag med de ansatte, sa Røkke etter møtet med Rosenberg-ansatte.Når en arbeidstime i Norge koster 500 kroner, er det uhyre viktig at de som jobber ikke bruker mer tid enn strengt nødvendig på å forflytte seg fra sted til sted. Derfor må verkstedene bli mer kompakte, mener Røkke.I løpet av våren skal han finne en løsning for framtidas Rosenberg.

Kværner Egersund

- Her er framtida - Kværner Egersund er et framtidsrettet verft. Verftet står heller ikke foran store investeringer. Vi har mange juveler i konsernet, men dette er en meget veldrevet bedrift. Jeg er ikke redd for å si at her ser vi framtida, sa Røkke da han besøkte Kværner Egersund.Egersund er en mer moderne og kompakt bedrift enn Rosenberg.

Masa-Yards, Finland

Framtid i «nye Kværner» - Skipsbygging har vært en viktig del av Aker gruppen historisk, og vi tror Masa-Yards har en framtid til tross for at markedet for cruiseskip er noe langsomt for øyeblikket, sa Røkke, og fjernet verftet fra Kværners salgsliste. Masa-Yards er en av verdens største byggere av cruiseskip. I verste fall kunne Masa-Yards ha sendt Kværner til skifteretten fordi skipsverftet nektet å overføre flere hundre millioner kroner til morselskapet.

Philadelphia-verftet, USA:

- Overskudd om to år - Denne investeringen vil ikke bli svært lønnsom, men vi skal gå med overskudd om to år, lovte Kjell Inge Røkke i Philadelphia.Problemer ved Philadelphia og en kraftig oppbinding av arbeidskapital ved verftet oppga Kværner som en av årsakene til at selskapet viklet seg inn i likviditetskrisen i høst.Røkke er villig til å bruke en milliard kroner til i dette tapssluket før han regner med å begynne å tjene penger. Han skal ikke selge verftet, men bygge skip uten å be delstaten Pennsylvania om mer penger. Verftet i Philadelphia er fortsatt i gang med sitt byggenummer én, et containerskip. Det finansieres av Kværner, men har foreløpig ingen kjøper.

Warnow-verftet, Tyskland

- Skal bygge skip - Dette verftet er ikke til salgs. Vi skal bygge skip og vi skal gjøre det kostnadsbevisst, lovte Røkke på Warnow-verftet under sin verdensturné i desember. Tidligere Kværner-sjef Kjell Almskog kunngjorde salg da han tok styringen i Kværner.Verftet har tidligere skapt hodebry på grunn av kostnadsoverskridelsene med oljeriggen Stena Don, og EU-straff for kvotefusk.

Pulp & Paper

Salg på is Kværner skal ikke lenger jobbe aktivt for å selge virksomheten. Konsernet skal i stedet konsentrere seg om å få bedre drift og resultat. Røkke ga selv gladmeldingen til de Pulp & Paper-ansatte i Karlstad.Pulp & Paper-virksomheten gikk med 97 millioner i underskudd i tredje kvartal. I 1999 varslet Kværner-sjef Kjell Almskog at Pulp & Paper skulle ut.Røkke-løftet betyr økt trygghet for et par tusen ansatte i Sverige, Finland, Canada, USA, Japan, Brasil og Norge.

Hele Norges coronakart