OSLO:  Oslo-byregjeringens planer om et bilfritt Oslo sentrum omtales av nettaviser verden over. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
OSLO: Oslo-byregjeringens planer om et bilfritt Oslo sentrum omtales av nettaviser verden over. Foto: Hans Arne Vedlog / DagbladetVis mer

Utenlandske medier: - Oslo skaper verdenshistorie

Internasjonal oppmerksomhet om bilfri Oslo-plan.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Det vakte et mindre ramaskrik da politikere i København kommune nylig ble enige om å innføre èn bilfri dag i hovedstaden neste år. Den øvelsen blekner imidlertid sammenliknet med Norge, skriver den danske avisa Berlingske i dag.

- Oslo skaper verdenshistorie ved å svarteliste olje og gass, skriver Politiken - også en dansk avis.

Siterer Berg Men det er ikke bare i Danmark det nå er oppmerksomhet rundt nyheten om at den rødgrønne byregjeringen planlegger et bilfritt Oslo sentrum innen 2020.

Tyske Spiegel skriver blant annet at Oslo vil forby biler innen 2019.

Det internasjonale nyhetsbyrået Reuters omtaler også saken, og siterer Lan Marie Nguyen Berg på følgende:

- Vi ønsker et bilfritt sentrum, og å gjøre det enklere for fotgjengere og syklister.

Nyhetsbyråer I en NRK-debatt mandag uttalte Berg at hun tror at om noen år vil unødvendig bilbruk virke like rart som det i dag gjør å røyke inne. Etter debatten tok hun drosje videre, noe samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) reagerte på.

Som følge av Reuters' artikkel om bilfrie Oslo, har en rekke andre anerkjente, internasjonale nettaviser snappet opp saken, som for eksempel Sky News og The Independent.

Også det franske nyhetsbyrået AFP har omtalt byrådets plan, og deres artikkel er igjen sitert av blant annet kinesiske South China Morning Post, thailandske Bankok Post og britiske The Guardian.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Presenterte plattformen Under presentasjonen av de rødgrønne partienes byrådsplattform i går la Lan Marie Nguyen Berg ikke uventet vekt på miljøtiltakene i plattformen.

De tre partiene vil blant annet bygge 60 kilometer med sykkelvei. De vil også redusere biltrafikken med en femtedel innen denne fireårsperioden, og 30 prosent innen 2030. De vil også sponse el-sykler.

De vil lage egne ekspress-sykkelveier inn til Oslo fra Akershus og bygge et finmasket sykkelveinett i byen.

- Oslo sentrum innenfor Ring 1 skal bli blifritt innen fire år. Dette skal skje gradvis, og de vil begynne med en rekke prøveprosjekter, i samarbeid med de aktørerene som blir rammet, opplyste Berg.