Iskonge: Geir Olav Opheim er adm. direktør, gründer og medeier i Iceland Mat. Iceland er en engelsk dagligvarekjede som Opheim etablerte i Norge i 2018. Han har Iceland-rettighetene for hele Norden. Foto: Foto: Lena Falck/Finansavisen
Iskonge: Geir Olav Opheim er adm. direktør, gründer og medeier i Iceland Mat. Iceland er en engelsk dagligvarekjede som Opheim etablerte i Norge i 2018. Han har Iceland-rettighetene for hele Norden. Foto: Foto: Lena Falck/FinansavisenVis mer

Åpner tre nye butikker i Norge

Utfordrer åpner nye butikker - satser på fryst mat

- Vi kommer til å bli en etablert aktør i det nordiske dagligvaremarkedet, lover kjedelederen i Iceland Mat.

(Finansavisen.no): - Vi kjøper varer både fra Iceland i England og fra øvrige leverandører. Vi har brukt tiden fra da vi startet våre testbutikker til å finne ut hvilke produkter som funker best og til å sette opp verdikjeden, sier kjedeleder Geir Olav Opheim i Iceland Mat, til Finansavisen.

Sammen med Geir Myklebust og Ståle Werner Nielsen har han de nordiske franchiserettighetene til den britiske dagligvarekjeden Iceland, som har 940 butikker i Storbritannia og rundt 70 utenfor hjemlandet. De tre åpnet den første norske Iceland-butikken i Asker 23. mai i fjor, for så å åpne i Larvik to uker seinere.

I hjemlandet England står Iceland 16 prosent av det totale frysemarkedet, bare forbigått av Tesco. Butikken i Asker vitner også om en satsing på frosne varer. Her er det et stort utvalg frossenpizza, fisk, ferdigretter og iskrem.

- Ja, vi satser sterkt på frosne produkter. Det er den aller beste konserveringsmetoden. Vi kan ikke klare oss dersom vi er lik de tre norske dagligvaregigantene. De fokuserer stort sett på ferskvarer, men har et dårlig utvalg frysevarer. Her har vi en styrke, sier Opheim, og viser stolt fram de bugnende frysediskene med – for en nordmann – ukjente produkter.

Satser på frysevarer

- Nå har dere testet Iceland-konseptet i Norge i snart ni måneder. Hvilke produktkategorier fungerer best?

- Frysevarer og tørrvarer. Her har vi gode innkjøpsbetingelser fra Iceland. I tillegg fungerer det bra med meieriprodukter fra England. Snacks og godterier selger også bra. Vi har andre merker enn øvrige norske dagligvarekjeder, og det synes kundene er spennende, sier Iceland-sjefen, ifølge avisa.

- Det var vel nettopp satsingen på ukjente varemerker som gjorde at det ikke fungerte for Lidl i Norge?

- Ja, men forbrukerne er mer bereiste og opptatt av et bredere utvalg i dag enn de var da Lidl satset i Norge. Og de norske dagligvarekjedene er blitt mer like. I tillegg tilbyr vi også kjente norske merkevarer. Det gjorde ikke Lidl, sier Opheim til Finansavisen.

- 87 prosent av vår omsetning er «nye varer» som du ikke finner andre steder. Våre kunder velger for eksempel ofte engelske pølser framfor Gildes pølser, selv om de engelske er dyrere, fortsetter han.

Åpner nye butikker

Til våren åpner Iceland Mat ytterligere tre butikker i Norge, henholdsvis på St. Hanshaugen og Stovner Senter i Oslo og på Bekkestua i Bærum, skriver Finansavisen.

- Vi satser i første omgang i det sentrale østlandsområdet. Jeg regner med at vi kommer til å ha mellom sju og ti butikker innen utgangen av 2019, sier Opheim.

- Varehandelsekspert Odd Gisholt har uttalt at dere ikke har en sjanse med så lav etableringstakt?

- Jeg mener at det er en gammeldags tankegang. Har man mulighet for å brenne av 500 millioner kroner, kan det være riktig å gå hurtig fram, men det har ikke vi. Vi velger å teste markedet, treffe resepten og så vokse.

- Hvor mange butikker skal dere ha på sikt?

- Vi har ikke satt et konkret mål. Vi vurderer også netthandel, samt eventuelt distribusjon via andre typer butikker. Det gjelder å få produktene ut til forbrukerne på en mest mulig kostnadseffektiv måte, sier Opheim.

Andre økonominyheter:
Monsterkutt på Frogner-villa
- Meget positivt for oljeprisen