Utfordrer livet med én propell!

TROMSØ (Dagbladet): To leger tar med seg surstoffmasker, kler på seg overlevelsesdrakter og satser på å nå USA med sitt enmotors propellfly. - En kalkulert risiko, forklarer overlege Lars Bjertnæs, som i går startet langturen fra Tromsø lufthavn.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

På Torp skal han plukke opp legekompisen Bjørn Lundquist. Så drar de til Danmark for å få satt inn en ekstra fueltank, og deretter vil flynesa peke vestover i mange, mange timer.

De er forberedt på dårlig vær, og kan klatre over skyene opp til 20000 fot om nødvendig. Men flyet har ikke trykkabin, og i slike høyder må pilotene sitte med surstoffmasker.

For Lars Bjertnæs dreier det seg ikke å ta sjanser eller demonstrere machoidealer. Han vil mestre en utfordring og oppnå selvrespekt.

- Daglig må jeg ta ansvar for medmenneskers liv og helse. På denne turen dreier det seg om å ta ansvar for eget liv. Når en lege står med ryggen mot veggen og er i ferd med å gi opp en pasient, er det viktig å våge å gå utradisjonelle veier. Folk som tar ansvar for seg sjøl, har større forutsetninger for å ta ansvar for sine medmennesker, forklarer anestesilegen.

Tisseflaske med kork

De to doktorene har med seg sju kilo kart, ei flaske med kork til å slå lens på, en HF-radio og en sponset satellittelefon. De vil humpe over Atlanterhavet i to etapper, med tankstopp på Island.

- Hvilken opplevelse er det egentlig å sitte bak stikkene og være overlatt til vær og vind?

- For meg er det mye større enn å sitte i et jetfly og bli servert mat og drikke. Vi må stole på flyet og ser ikke så mye. Det skal mot til å nærme seg bakken uten å skimte moder jord. Men vi har valgt det frivillig. Pasienter i en ekstrem situasjon har ikke valgt det sjøl. Det aller største er å være med på å redde liv. Da kan jeg bo på intensiven døgnet rundt. Det er som å gå med et medmenneske på ryggen over ei line, sjansen for å falle ned er stor, filosoferer Bjertnæs.

Flyr aleine hjem

Han skal være i Texas i ett år for å spesialisere seg ytterligere innen akutte lungeskader. Overlegen er vant til å brøyte ny mark, og mener at erfaringene fra flyruten også vil få betydning for hans faglige virke.

Men neste sommer flyr han hjem igjen - aleine.