Utrygg Hansa

Tilbudet om bilforsikring i Trygg Hansa var nesten for godt til å være sant - og hele 35000 nordmenn slo til. Nå sitter de igjen med svarteper.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det var i 1999 at forsikringsselskapet Trygg Hansa lanserte sjokkbillig bilforsikring for OBOS-medlemmer og andre her til lands. Bil med nyprisverdi på under 175000 kroner kostet for eksempel bare 2000 kroner - uavhengig av årlig kjørelengde, og med full kasko.

Det viste seg raskt at utgiftene overgikk inntektene for Trygg Hansa.

6000 skadesaker har hopet seg opp. Selskapet skal hittil ha tapt 200 millioner på sitt norgeseventyr.

- Nå føler vi at Codan i Danmark, som eier Trygg Hansa, med alle midler ønsker å forlate Norge, sier informasjonssjef Åge Pettersen i OBOS.

- Annerledes kan vi ikke tolke selskapets måte å behandle kunder på. De svikter på alt, fra saksbehandling til oppgjør. Vi begriper ikke at et stort forsikringskonsern som Codan (eies igjen av et av de største britiske og japanske forsikringsselskapene), kan se at datterselskapet Trygg Hansa i Norge så totalt dummer seg ut, sier Pettersen.

OBOS jobber med nye forsikringstilbud. Det blir med et annet selskap og med priser som er langt dyrere enn Trygg Hansa-avtalen.

Okkupasjon

Etter at Dagbladet i går skrev om det skandaløse forsikringsselskapet har en rekke kunder fortalt om sine opplevelser.

Bileiere vi har vært i kontakt med har i månedsvis ventet på forsikringsoppgjøret. De oppnår rett og slett ikke kontakt med selskapet.

Trygg Hansa tar ikke telefonen, svarer ikke på brev og det eneste kundene har fått av informasjon er at priser og vilkår vil endres dramatisk fra 1. januar 2002. Da vil prisene øke med fra 15 til 40 prosent.

I samtaler med oss har forsikringsselskapets kunder vært på gråten når de forteller om den fortvilede kampen.

Hilde O'Rønning-Nielsen fra Jessheim er en av dem som sliter. Ved påsketider i fjor ble hun i sin Ford Escort påkjørt av en bil der eieren var kunde i Trygg Hansa.

- Fortsatt har jeg ikke hørt en lyd fra takstmannen, sier hun til Dagbladet. Jeg har mast og mast - men det nytter ikke. Jeg er selv kunde i selskapet If og de behandlet saken på noen dager. Men det er Trygg Hansa som skal dekke min skade. Jeg blir så forbannet når jeg ser hvordan selskapet behandler vanlige folk, sukker hun.

Okkuperte

En annen bileier løste saken på sin måte:

- Jeg dro til selskapets flotte hovedkontor på Skøyen i Oslo, forteller han til Dagbladet.

- Jeg satte meg i resepsjonen og truet med ikke å forlate lokalet før jeg hadde fått ordnet min sak og hadde sjekken i hånda. Jeg hadde ventet altfor lenge på oppgjør. Min bil er mitt yrke og jeg ville ikke finne meg i å være arbeidsløs fordi selskapet somler med utbetalinger. Trygg Hansa skjønte signalet og etter en stund fikk han snakke med en saksbehandler og ordnet sin sak.