My Norwegian Holiday

Utskjelt «norsk» julefilm forbløffer

- Oppsiktsvekkende høyt, sier TV 2s programdirektør.

OVERRASKER: Lavbudsjetts-julefilmen «My Norwegian holiday» seiler opp som en av TV 2s strømmesuksesser i jula. Trailer: Hallmark/TV 2 Play Vis mer
Publisert

Den «norske» julefilmen «My Norwegian holiday» overrasker kraftig - og seiler inn som den mest strømmede filmen på TV 2 i jula.

Det skriver bransjenettstedet Kampanje.

Den amerikanske julefilmen, som er delvis spilt inn i Bergen, fikk gjennomgå av norske anmeldere før jul.

Gebrokkent «norsk»

Filmen handler om den amerikanske kvinnen J.J. som møter norske Henrik på en kafé i Minnesota like før jul og får tilbud om å overta en flybillett til Bergen.

Hovedrollene spilles av Rhiannon Fish, som har spilt i blant annet «Home and Away» og «Naboer», og David Elsendoorn, kjent som Jan Maas humorserien «Ted Lasso».

Selv om filmen er delvis lagt til Norge og enkelte av karakterene skal være «norske», er flesteparten av skuespillerne utenlandske.

«Alle som snakker «norsk» gjør det så gebrokkent at det er underholdning i seg selv, og synging på språket de ikke kan, hjelper lite», skriver P3s Filmpolitiet.

De kaller filmen et «ko-ko konsept» og «underholdende kulturrunking».

- Svakt manus

Mens standupkomiker Christoffer Schjelderup, som har anmeldt filmen for Bergensavisen, beskriver julefilmen som «klisjé på klisjé»:

- Bergen er like vakkert som dette manuset er svakt, slår han fast.

Da er det kanskje overraskende at filmen så langt har fenget 419 000 norske seere gjennom TV 2 Play.

Da 15 år gamle Adele Angelsen skulle ta seg et glass vann andre juledag, fikk hun hakeslepp. Video: Kai-Henning Angelsen. Reporter: Christina H. Korneliussen Vis mer

Selv programdirektør og direktør for innholdsstrategi i TV 2, Trygve Rønningen, hadde lave forventninger til filmen.

Det røper han overfor Kampanje:

- Det er aldri lett å forutsi hvordan noe kommer til å bli mottatt av publikum, men jeg mener «My Norwegian Holiday» er julas kultfilm. Og kanskje er filmen en ny «Love Actually» - hvem skulle trodd det, sier han.

- Oppsiktsvekkende høye tall

Han roser sitt eget innkjøpsteam for å «se noe i filmen som ikke han selv så». Til sammenlikning ble «Tre nøtter til Askepott» strømmet 78 000 ganger, ifølge tall fra Kantar.

Imidlertid var det hele 819 000 som fikk med seg juleklassikeren på TV.

- Dette er en lavbudsjettfilm fra Hallmark, og jeg tror at alle som ser filmen forstår det. Filmen er det den er - med alle sine styrker og svakheter, og derfor er det ekstra morsomt at så mange har sett den. Fordi det er oppsiktsvekkende høye tall, sier Rønningen.