Utspillsombudet

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Barneombudet foreslår å sette foreldre under administrasjon hvis barna begår ulovlige handlinger. Akkurat så autoritært og klønete valgte barneombud Trond Waage å uttrykke seg til NRK i går. Forrige gang var da han ville oppheve den kriminelle lavalderen for å kunne dømme mindre barn til fysisk arbeid. Waages prosjekt er å få justisministeren med på nye bestemmelser som kan brukes mot barnekriminaliteten. Siste nytt er altså enda flere tvangstiltak mot foreldre til vanskelige barn.
  • Nå er det barneombudets plikt og jobb å rope sine varsku ut i samfunnet der barns oppvekstvilkår knapt er noen politisk kampsak. Her ute forbereder politikerne seg på å møte velgere som stemmer etter hva som gir dem mest i lommeboka. Samtidig er tiltak mot barnekriminaliteten under vurdering i departementet, og barneombudet har altså en omfattende plan for hvordan dette skal gjøres.
  • Vi har på denne plass tidligere sagt oss fullt ut enig med barneombudet i at barn skal oppdras til gradvis å ta ansvaret for sine handlinger. Det er heller ikke mulig å være uenig i at foreldre har et grunnleggende ansvar for at dette skjer. På den annen side har det offentlige et stadig større ansvar for barns dagligliv. Det er en villet politikk som når ressursene er til stede fungerer til både barns og samfunnets beste. Men den moderne virkeligheten omfatter også et overveldende kommersielt fritidstilbud og en forbrukskultur som setter foreldreansvaret på prøver det er naivt å tro alle kan mestre uten betydelig hjelp fra samfunnet rundt.
  • Derfor lytter vi gjerne til et barneombud som påpeker at i stedet for å styrke barn og unges oppvekstvilkår i takt med at oppgavene blir stadig tyngre, har vi valgt å nedlegge, nedbemanne og nedskjære. I alle fall må han forsikre seg om at han har kvalifisert hjelp å tilby før han vil dømme foreldre til å motta den. Barnevernet er fortsatt i støpeskjeen, og barnepsykiatrien mister ressursene. Kom igjen, Waage. Hva skal vi gjøre med det?