Uvisst om NSBs tog tåler snø

NSBs nye krengetog på værharde Nordlandsbanen er ikke godkjent for kjøring i snøvær. Nå er lokførerne bekymret og frykter ulykker.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Agenda togene som etter planen skal settes i drift i oktober ble i dag merket «ikke godkjent» for kjøring under ekstreme værforhold. Så snart de uunngåelige vinterstormene setter inn må NSBs nye tog sette ned farten eller i verste fall innstille, skriver Nordlands Framtid.

Godkjenninga fra Jernbarneverket var nemlig med forbehold. Togene får ikke lov å kjøre med normal krengetoghastighet, men må forholde seg til fartsgrensa på banen. Togene får heller ikke kjøre med passasjerer under ekstremvær uten at de er skikkelig vintertestet.

- Dette er planlagte begrensinger. Vi kan ikke vinterteste de nye togene før det har vært skikkelig vinter i Norge, sier Kjell Bakken i Jernbaneverket til Nordlands Framtid Nett.

Dermed kan NSB og befolkningen som er avhengig av Nordlandsbanen risikere at de nye togene ikke kan brukes.

Lokførerne på Nordlandsbanen er skeptiske til de nye togene. De frykter ulykker.

- Vi vil på selvstendig vurdere risiko med å kjøre de nye Agenda togene, uttaler Lars Erik Navjord i Norsk Lokomotivmannsforbund til Nordlands Framtid.

- Vi kommer ikke til å gå på akkord med sikkerheten, sier Navjord.

Barnesykdommer

Agenda togene koster 35 millioner pr sett. NSB frykter ikke at de nye togene vil få samme problem som Signaturtogene på Sørlandsbanen.

-Vi får sikkert noen barnesykdommer med togene, men jeg har ikke hørt om noen store feil med de Agendatogene som i dag er i drift i Tyskland, sier Arne Vidar Hesjedal, regiondirektør i NSB, til Nordlands Framtid.

NSB har kjøpt Agendatog for 385 millioner kroner.