SJEFEN BØR VÆRE STRENGERE: - Som leder er man nødt til å konfrontere den vanskelige ansatte, mener advokat Ole André Oftebro. Foto. Scanpix
SJEFEN BØR VÆRE STRENGERE: - Som leder er man nødt til å konfrontere den vanskelige ansatte, mener advokat Ole André Oftebro. Foto. ScanpixVis mer

- Vær tøffere mot vanskelige ansatte

Advokat Ole André Oftebro mener mange ledere er for forsiktige overfor vanskelige arbeidstagere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen:) Ole André Oftebro, advokat og partner i Advokatfirmaet Ræder har lang erfaring i å hjelpe arbeidsgivere med å kvitte seg med de vanskelige ansatte, og mener mange ledere er for forsiktige overfor de vanskelige arbeidstagerne, skriver Finansavisen.

- Som leder er man nødt til å konfrontere den vanskelige ansatte. Dessuten er det viktig å sørge for dokumentasjon, både for faktiske forhold, og for det som er tatt opp. Mangel på dokumentasjon går dessverre ofte igjen i disse sakene.

Fire grupper

Advokaten deler vanskelige arbeidstakere inn i fire grupper; giftige arbeidstagere, kranglete arbeidstagere, svake arbeidstagere og uredelige arbeidstagere.

I møte med alle disse arbeidstagerne mener Oftebro at kommunikasjon er viktig. Likevel er det litt ulike grep som kan være nødvendig for å forhindre at de skader arbeidsmiljøet og bedriften.

- Både når det gjelder svake og uredelige ansatte ser vi ofte at arbeidsgivere ser gjennom fingrene med for mye, og aksepterer en praksis over altfor lang tid. Det blir kanskje kommentert at man kommer for sent, så kommer man tidsnok neste dag, før det sklir ut igjen. Som oftest blir slike forhold heller ikke dokumentert.

- Jeg har også hatt saker der arbeidsgiveren forteller om ansatte som har prestert dårlig i årevis, men så har vedkommende fått lik lønnsøkning som alle andre, og den manglende prestasjonen er ikke påpekt i medarbeidersamtaler. Dersom en ansatt mangler vilje, er lederen nødt til å følge opp, sier han til avisen.

De giftige arbeidstagerne kan ofte være vanskelige å avsløre, sier Oftebro.

- I mange tilfeller er ikke arbeidsgiveren klar over skadevirkningene en giftig arbeidstager kan ha på arbeidsmiljøet.

- Her er det som leder viktig å gå inn i situasjonen. Det er sentralt å kommunisere med den ansatte basert på egne erfaringer. Å basere seg kun på informasjon fra andre kan være vanskelig, og bidra til større konflikter på arbeidsplassen.

I enkelte tilfeller kan omplassering være en løsning, mener han.

- Hvis du som arbeidsgiver ikke vet hvem som har skylden, kan du ha saklig grunnlag for å flytte en eller flere parter i en konflikt. Du trenger ikke nødvendigvis vite sikkert hvem som er årsaken til problemet for å skille dem, sier han.

- De kranglete arbeidstagerne er det spesielt viktig at man våger å konfrontere. Og er du usikker på om du har pondus nok selv, er det lurt å få med seg en som arbeidstageren har respekt for i møtet.

Gi avskjed hvis mulig

Oftebro mener ifølge Finansavisen at arbeidsgivere ofte er for snille når de velger å ikke avskjedige ansatte som har begått grove handlinger.

- Jeg mener at arbeidsgivere oftere burde gitt avskjed. Mange tenker nok at det er å ta for hardt i, og gir heller en oppsigelse. Hvis man gir avskjed, opphører arbeidsforholdet umiddelbart, slik at lønnsplikten stopper der og da. Enda viktigere er det at den ansatte ikke har rett til å stå i stillingen.

- Jeg har vært borti mange håpløse situasjoner der arbeidsgiveren har sagt opp en ansatt, men oppsigelsen er bestridt av arbeidstager. Og så viser det seg at forholdet er særdeles grovt, og burde vært grunnlag for avskjed. Likevel bruker arbeidstageren muligheten til å stå i stillingen som et pressmiddel mot arbeidsgiver.

Andre økonominyheter:
Advarer venner som går sammen om boligkjøp
A.P. Møller-Mærsk selger Maersk Tankers