- Været har ikke skylda

BERGEN (Dagbladet): - Det er ingen grunn til å tro at denne ulykken har med vinden å gjøre, sier administrerende direktør, Arne Dvergsdal, i Hardanger Sunnhordalandske Dampskipsselskap (HSD). Han utelukker også at det var noe galt med navigasjonsutstyret.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Årsaken til ulykken var dermed fortsatt et mysterium i natt. Men at båten hadde så store skader at den sank tyder på at farten har vært stor da den gikk på grunn. Marsjfarten til fartøyet er på om lag 70 kilometer i timen.

- Vinden var sørlig da ulykken skjedde, og det er normalt en vindretning som er ufarlig over dette havstykket. Jeg vil ikke gi meg inn på spekulasjoner om årsaken til ulykken, sier Dvergsdal. Han kan ikke si om båten var ute av kurs da den gikk på grunn. Båten hadde hypermoderne elektroniske kart om bord.

At det tok 40 minutter før passasjerene ble bedt om å ta på seg flytevester, og at fartøyet skal ha forsøkt å komme av skjæret for egen hjelp er ifølge Dvergsdal opplysninger han ikke kjenner til.

- Det er opp til kapteinen om bord å avgjøre når en evakuering skal settes i gang. Men det er ikke forsvarlig å evakuere et fartøy før det absolutt er nødvendig når det er mørkt og været er dårlig. Det kan ha vært gjort vurderinger som kanskje i ettertid vil vise seg å være feil, men det vil jeg ikke spekulere i her, påpeker Dvergsdal. I ekstremt dårlig vær pleier HSD å frakte passasjerene over havstykket der ulykken skjedde med buss. Men ifølge Dvergsdal skjer ikke dette i den vindretningen og bølgehøyden som var da grunnstøtingen skjedde.

- Også dette er det opp til kapteinen å vurdere. Men jeg vil understreke at når vi frakter passasjerer med buss, har det ingenting med sikkerheten å gjøre. Det er utelukkende et tilbud vi gir av hensyn til passasjerenes komfort, påpeker Dvergsdal.

Han sier at det ikke har vært problemer tidligere.

- Båtene er godkjent i forhold til både norske og internasjonale bestemmelser. Alt utstyr om bord er førsteklasses sikkerhetsmessig - det er ufattelig at dette kunne skje, sier Dvergsdal.