Været i morgen

Dagens langtidsvarsel: Snart er vi kvitt meteorologene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Noen tror på engler, andre på meteorologer som daler ned i flatskjermen og forteller oss at byger skal komme, skysystemer skal henrulle. Men det vil ikke vare. Enden er nær.

Vi lever i en interaktiv tid, bortsett fra når det gjelder været. I den evige kampen mellom mennesket og værgudinnene går kommunikasjonen fortsatt bare én vei: «Her kommer en tordenbyge, lille mann. Hva har du tenkt å gjøre med det – sende oss en e-post?»

Overfor været hjelper det ikke å være en selvbevisst forbruker som kjenner sine rettigheter. Det finnes ikke noe skattefradrag for våt ferie. Ingen klageinstans for tre uker med Ludo, annet enn å stange hodet i hytteveggen og eventuelt sprute solkrem på forbipasserende meteorologer.

Men det skjer jo ting, tross alt. I sommer har vi fått www.yr.no, en detaljert værtjeneste som, i likhet med en rekke offentlige og private framskritt de siste åra, gir en falsk følelse av deltakelse. På yr.no kan du sjekke været der du er, time for time: «Se der, ja, en lett skur mellom tolv og ett. Da blir det innelunsj i dag.»

Men det hele er en bløff. Selv om værmeldingen er oppdelt i timer, så oppdateres den bare to ganger i døgnet. Mang en gang i sommer har jeg kikket opp fra solmeldingen på Yr og sett en tissetrengt sky komme sigende i min retning. Riktignok har varselet iblant vært imponerende korrekt, men det veier ikke opp for uannonsert regn på stranda.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer