Været kan forstyrre landingssystemet

Skarpe skiller mellom luftlag over Gardermoen kan forandre retningen på radar- og radiosignaler. Dette kan være årsaken til feilsignalene ved innflyging til den nye hovedflyplassen. I så fall forsvinner utsiktene til å lande i dårligere sikt enn i dag langt inn i tåkeheimen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Værfenomenet kalles «ducting» og oppstår når en har luftlag med ulik tetthet, temperatur, vindhastighet eller fuktighet som ligger tett på hverandre. I overgangen fra det ene luftlaget til det andre kan radiosignalene brytes. Dette kan være en forklaring på avvikene som er målt åtte ganger på Gardermoen siden åpningen.

- Det er ikke helt utenkelig. Ducting kan forekomme når det er kaldt ved bakken og det ligger betydelig varmere luft over, sier flymeteorolog Dag Kristoffersen ved Meteorologisk institutt.

- Ducting kan være en del av problemet, sier også Karl Flesland, leder for Luftfartsverkets godkjenningsgruppe for flysikring.

Gardermoen sliter med flere av fenomenene som kan skape ducting. Det er ofte store temperaturforskjeller. For ikke lenge siden regnet det på frossen bakke, noe som førte til is på rullebanene og store trafikkproblemer. Seinest klokka sju i går ble det målt minus åtte grader ved bakken og pluss fem i 100 meters høyde.

- Månedlig observeres det vindforskjeller mellom luftlagene over Gardermoen, sier flymeteorologen.

Sier stopp

Flesland nekter å la Gardermoen benytte instrumentlandingssystemet (ILS) til å lande på kortere avstander enn dagens 550 meter før feilen er oppdaget og rettet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi prioriterer sikkerheten. I dag er det trygt å fly fra Gardermoen når flyplassen er åpen, og slik skal det være, sier han.
Problemet er bare at dersom det er ducting som er årsaken, er det fint lite å gjøre med luftlagene over flyplassen. Dermed settes det bom for alle planer om å lande med ned til 200 meters sikt. Konsekvensen blir at reisende risikerer tåkekaos som på søndag hver eneste vinter.

Men så lenge ingen er sikre på hva som er feilkilden på ILS-anlegget, holder Flesland alle muligheter åpne.

- Leter febrilsk

- Vi har sjekket ut alt det tekniske utstyret på flyplassen uten å finne noe. Nå leter vi febrilsk etter feilen andre steder. Men ducting står ikke øverst på lista mi, sier han.
Hva Flesland tror er den mest sannsynlige årsaken, vil han ikke ut med.