En reklame fra australske helsemyndigheter viser en kvinne i en sykehusseng som gisper etter luft mens hun er koblet til en ventilator. Etterpå vises teksten: «Covid-19 kan påvirke hvem som helst … Hold deg hjemme. Test deg. Bestill vaksinetime.»
Reklamen får krass kritikk i sosiale medier for å være ekstremt grafisk og at den er urettferdig rettet mot unge mennesker, med tanke på at de under 40 år ikke får tilgang på vaksine før slutten av året.
Delta-utbrudd
Offisielle helseråd i Australia anbefaler at unge venter på Pfizer-vaksinen, i stedet for den tilgjengelige AstraZeneca-vaksinen. Landet har foreløpig mangel på Pfizer-forsyninger, ifølge BBC.
- Det er svært støtende å kjøre en reklame som denne når australiere i denne aldersgruppen fremdeles venter på vaksinasjonene deres, skriver Network 10-anker Hugh Riminton på Twitter.
Myndighetene rapporterte 112 nye smittede mandag – til sammen 700 tilfeller siden Delta-varianten begynte å spre seg i midten av juni.
Større vaksinasjonskampanje
Reklamen er en del av en større vaksinasjonskampanje, som ifølge BBC ble lansert søndag. Den vises foreløpig bare i Sydney, der det er et utbrudd av Delta-varianten.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger