Valget var for kjipt

Det er en dårlig dag for DirekteDemokratene. De brukte 1000 kroner per stemme i markedsføring. Nå sitter de igjen med bare gjelda.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Etter flere års arbeid med sitt spesielle demokatriske prosjekt, stilte DirekteDemokratene liste i tre kommuner i år. Men valget gikk slett ikke godt.

Valgkampen ble ladet opp med massiv markedsføring i avisene. Kostbare annonser ble rykket inn i Aftenposten Aften. Moss Dagblad, Moss Avis og papirutgaven av Dagbladet. Det hjalp lite. I Oslo fikk de 302 stemmer, i Rygge 83 stemmer og 141 stemmer i Moss.

Det betyr at markedsføringa av partiet kostet rundt tusen kroner per stemme.

Initiativtakerne til partiet som ble stiftet av Lars Kilevold, sitter nå igjen med en gjeld på om lag en halv million kroner.

- Hva er årsaken?

- Det må vi finne ut av. Men det tar jo lang tid for folk å bli fortrolige med nye ting, sier styrelederen i partiet Roy Magnus Løken til Dagbladet.no.

Partiet er på mange måter er internettparti. DirekteDemokratene ønsker at alle saker som skal behandles først skal legges ut til folkeavstemming. Det skal gjennomføres i praksis på nettet og via telefon. Partiets politikere skal bare administrere stemmeresultatet.

- Jeg kjenner ikke til noen liknende partier. Vi tror vi er det første i verden med et rent direktedemokratisk program. Men mange land har jo flere folkeavstemminger enn oss. For eksempel USA og Sveit, sier Løken.

- Det må da bli en heltidsjobb å være velger hos dere? Man må jo sette seg inn i alle enkeltsakene?

- Nei. Mange saker blir jo allerede avgjort med få stemmer i dagens demokrati. Det er vel ikke verre om en sterk mann i et etablert parti i dag får sin sak gjennom.

<B>TAPER:</B> Få stemte på DirekteDemokratene. Lars Kilevold, kjent for låta Livet er for kjipt, stod på lista i Oslo og frontet partiet.