Valget var for kjipt

Det er en dårlig dag for DirekteDemokratene. De brukte 1000 kroner per stemme i markedsføring. Nå sitter de igjen med bare gjelda.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Etter flere års arbeid med sitt spesielle demokatriske prosjekt, stilte DirekteDemokratene liste i tre kommuner i år. Men valget gikk slett ikke godt.

Valgkampen ble ladet opp med massiv markedsføring i avisene. Kostbare annonser ble rykket inn i Aftenposten Aften. Moss Dagblad, Moss Avis og papirutgaven av Dagbladet. Det hjalp lite. I Oslo fikk de 302 stemmer, i Rygge 83 stemmer og 141 stemmer i Moss.

Det betyr at markedsføringa av partiet kostet rundt tusen kroner per stemme.

Initiativtakerne til partiet som ble stiftet av Lars Kilevold, sitter nå igjen med en gjeld på om lag en halv million kroner.

- Hva er årsaken?

- Det må vi finne ut av. Men det tar jo lang tid for folk å bli fortrolige med nye ting, sier styrelederen i partiet Roy Magnus Løken til Dagbladet.no.

Partiet er på mange måter er internettparti. DirekteDemokratene ønsker at alle saker som skal behandles først skal legges ut til folkeavstemming. Det skal gjennomføres i praksis på nettet og via telefon. Partiets politikere skal bare administrere stemmeresultatet.

- Jeg kjenner ikke til noen liknende partier. Vi tror vi er det første i verden med et rent direktedemokratisk program. Men mange land har jo flere folkeavstemminger enn oss. For eksempel USA og Sveit, sier Løken.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer