Valgfrihetens pris

Forbudstida er over. Nå er det muligheter og valgfrihet som gjelder. Men da må vi være beredt til å betale frihetens pris.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

FORSKNING VISER foruroligende økning i ungdoms alkoholforbruk. Også vi andre drikker mer enn før. Dette vil uvegerlig føre til mer alkoholisme, sykdom og død. Det finnes solid forskning fra flere nordiske land som dokumenterer at økt totalkonsum av alkohol får disse konsekvensene. Ingen politikere ønsker det, men de rår ikke over virkemidler som kan snu utviklingen. KrF vil ha øl ut av dagligvarebutikkene. Det er et virkemiddel folk ikke vil finne seg i. Det er nettopp sosialminister Guri Ingebrigtsens begrunnelse for hvorfor hun ikke vil føre en strengere alkoholpolitikk. Vi kan ikke føre en mer restriktiv politikk enn det er politisk flertall for, sier hun.

ERKJENNELSEN ER interessant. Den illustrerer politikernes problemer med å styre en samfunnsutvikling som i mye større grad enn før er basert på folks frie valg. Den moderne velger vil ikke at KrF-representant Are Næss på Stortinget skal bestemme hvor og hvor mye han kjøper og drikker og når han skal komme seg hjem. Han vil bestemme selv. Og selv om hans frie valg går ut over hans egen helse, hans økonomi og familie, bedriften han er ansatt i og det offentlige apparatet som skal tørke ham opp og forsøke å reparere skadene han påfører seg, så har han som moderne velger vetorett mot det han som individ oppfatter som tøvete overformynderi.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer