KAMPKLAR: SV-leder Audun Lysbakken viser ei ny side av seg selv i partiets ferske valgkampavis. Foto: Johanna Siring
KAMPKLAR: SV-leder Audun Lysbakken viser ei ny side av seg selv i partiets ferske valgkampavis. Foto: Johanna SiringVis mer

- Valgkampen skal ikke foregå på tørre nevene, men vi er klare for en fight

SV-Audun vil gi høyresida en rett venstre.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): SV gjeninnfører partipressen med en slagferdig partileder i spissen. Lørdag 20. april kom partiet på gata med første nummer av partiavisa «Del Godene», der partileder Audun Lysbakken stiller opp som forsidegutt.

I et lengre og noe spesielt intervju må han blant annet svare på hvordan det er å være politikkens Jared Leto, og hvor mye tid han har til å tørke seg i rompa med mose.

Intervjuet åpner med dette spørsmålet:

- Hei, Prins Lysbakken. Du er like søt som en labrador, er det lov å klappe deg?

- Åah, takk! Det kommer an på hvem du er. Jeg er veldig glad i labradorer, jeg hadde en selv da jeg var liten. De er ganske tøffe og sterke - og til å stole på, svarer den tidligere statsråden og SV-lederen.

Lysbakken i fri dressur SV-avisa er gratis og kommer i fire utgaver før valget. Hensikten er å lokke med seg flere velgere på tur opp grunnfjellet.

Partilederen gjør det han kan i den første utgaven. I tillegg til en bildeserie som bryter med mykmann-stempelet, får Lysbakken mulighet til å skryte uhemmet av partiet sitt og kjefte på sutre-rikinger.

- Vi gjeninnfører partipressen før dette valget, sier Audun Lysbakken spøkefullt til Dagbladet.

Så presenterer han følgende motsetning:

- Med avisa ønsker vi å kommunisere med velgerne ikke bare gjennom den tradisjonelle propagandaen, men gi folk en underholdende måte å sette seg inn i det SV står for. Vi har engasjert en rekke folk til å bidra til vår avis, og de får de gjøre uten påholden penn fra partiet. Selv om partisekretæren er redaktør, da.

- Klar for en fight Partiet vil tilby gratis abonnement på den nye avisa, som muligens får et liv også etter valget. Partilederen legger ikke skjul på at hensikten er å lokke velgere, men sier det skal gjøres på en spennende, lærerik og litt annerledes måte.

Målet er å vise fram en side av partiet som sjelden kommer fram, sier han. Og førsteutgaven viser også fram en side av Lysbakken som sjelden er synlig - hvert fall for folk flest.

- Bildene var redaksjonens idé, og jeg synes det var artig med litt andre bilder enn de ordinære pressebildene.

- Og bildene symboliserer det vi driver med om dagen: Ruster oss til en tøff og hard valgkamp. Den skal ikke foregå på tørre nevene, men vi er klare fore en fight, sier Lysbakken.

- Det er en advarsel til de på høyresida som tror valget er vunnet allerede, slår SV-lederen fast.

BARSKING: Audun Lysbakken sier at ideen til bildeserien helt og holdent kom fra redaksjonen som lager SV-avisa. Foto: Johanna Siring
BARSKING: Audun Lysbakken sier at ideen til bildeserien helt og holdent kom fra redaksjonen som lager SV-avisa. Foto: Johanna Siring Vis mer