Valgkampens slagord

Er «Varmere samfunn» en oppfordring om en bedre sommer sørpå eller et slagord for Kristelig Folkeparti? Er «For folk flest» en reklametekst for Se og Hør eller Fremskrittspartiet? Partiene skal selge sitt budskap - men klarer de det?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Overflatiske, intetsigende, banale, knusktørre og pompøse. Dommen over slagordene er dårlig nytt for dem som skal drive valgkamp. Lokalpolitikerne som skal møte folk på torget og kjøpesenteret får ingen hjelp fra de fine ordene strategene på partikontoret har klekket ut. Bare Senterpartiet og Fremskrittspartiet får ståkarakter for sine forsøk.

Dagbladet har sammen med forsker i politisk kommunikasjon Tore Slaatta ved Universitet i Oslo og tekstforfatter Steinar Borge i reklamebyrået JBR/McCann vurdert slagordene.

1. Dine evner - Norges fremtid

Slaatta : Pompøs, fenger absolutt ikke. Den viser tilbake til en liberalistisk ideologi, men er blottet for konkret politikk.

Borge : Veldig ungt og ekskluderende. Hva med uføretrygdede rullestolbrukere og pensjonister?

2. Et enklere Norge

Slaatta : Ligger tett på Høyre, men enda vanskeligere å forstå. Hva er det som er så bra med et enklere samfunn? For hvem? Hvis det er småbedrifter, er målgruppa virkelig snever.

Borge : Lett å si seg enig i, men hvor er troverdigheten og oppskriften?

3. Ta hele Norge i bruk

Slaatta : Artig. Det sier mye om hva partiet står for, samtidig som det er et godt munnhell. Lett å se hvem som står bak.

Borge : Det slagordet hvor et standpunkt faktisk skinner gjennom tåkepraten. Legger vi godviljen til, betyr det ikke bare distriktene, men innvandrere og homoseksuelle.

4. Varmere samfunn

Slaatta : Handler dette om drivhuseffekten? Om den dårlige sommeren sørpå? Meningsløs. Hvorfor ikke «Et varmere samfunn»?

Borge: Er dette en valgkampsak? Mangler innhold. Intetsigende. Hvordan skal de gi oss et varmere samfunn?

5. For folk flest

Slaatta : Fengende med f-f-f. Dette er det beste slagordet, men kunne like gjerne vært for Se og Hør eller hva som helst. Banalt.

Borge : Eneste slagord som profilerer partiet framfor å antyde en retning slik de andre.

6. Arbeid og utdanning må lønne seg

Slaatta : Knusktørt. Saklighet satt i system fra et parti som er vant til å regjere. Virker også som en besvergelse, et fortvilet rop med «må lønne seg».

Borge : Ekskluderende. Minner mer om en kampparole i et 1. maitog. Skyver fra seg pensjonister, arbeidsledige og uføre.

7. Barn og unge først

Slaatta : Treffer kanskje småbarnsforeldre, og avstår fra å ri på eldrebølgen. Smal appell.

Borge : OK. Sorry alle over 70 som sover på ganger og toaletter.

Slagordene tilhører følgende parti:

1. Høyre 2. Venstre 3. Senterpartiet 4. Kristelig Folkeparti 5. Fremskrittspartiet 6. Arbeiderpartiet 7. Sosialistisk Venstreparti.

VALGKAMP:</B>Hvem er landets beste slagord-snekker?