- GODT DET ER FERIE:  Karin Frøyna (66) pendler fra Ski til Skøyen i forbindelse med jobben og forteller at det tar mye lengre tid enn vanlig på grunn av buss for tog. Derfor er hun glad for at hun nå tar ferie. Foto: Lars Thorvaldsen
- GODT DET ER FERIE: Karin Frøyna (66) pendler fra Ski til Skøyen i forbindelse med jobben og forteller at det tar mye lengre tid enn vanlig på grunn av buss for tog. Derfor er hun glad for at hun nå tar ferie. Foto: Lars ThorvaldsenVis mer

- Vanligvis bruker jeg 40 minutter. Nå går det to timer

Forbrukerrådet slakter buss for tog-tilbudet. Men NSB setter ikke ned prisen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Forbrukerrådet har denne uka prøvd NSBs tilbud om buss for tog på Østlandet, og resultatet er nedslående.

Det skjønner Karin Frøyna (66).

Hun er en av «superbrukerne», og pendler fra Ski til jobben på Skøyen hver dag.

- Jeg synes det er veldig frustrerende. Det tar mye lengre tid å komme seg til jobb, sier Karin Frøyna til Dagbladet.

12 timers dager - Vanligvis bruker jeg 40 minutter på å komme meg til Oslo. Nå går det to timer. Derfor har jeg den siste tiden som regel vært på jobb fra 7 til 19, fortsetter hun.

Hun er helt enig med Forbrukerrådet om at det går for sakte, at det er uoversiktelig og at man ikke får den tjenesten man betaler for.

- Noen av bussene er fulle av skoleungdommer, mens andre er halvfulle. Det kan være frustrerende til tider, men jeg skjønner jo at arbeidet må gjøres. Nå skal jeg heldigvis ta ferie, sier hun.

Forbrukkerrådets testpersoner har gjennomført 30 reiser, og konkluderer med at det er dårlig og forvirrende skilting og at reisene tar mye lengre tid enn om det var en sammenhengende transport.

- Vårt inntrykk er dessverre at NSB er mer opptatt av å få pengene fra passasjeren enn at passasjeren kommer frem når de skal. Man kunne tenke seg at de tok et samfunnsansvar og informerte om et reisealternativ nummer to. Det gjør de heller ikke, og i stedet blir reisen både lang og oppstykket, sier Anne Haabeth Rygg, fagdirektør for samferdsel i Forbrukerrådet, i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Finn andre reisemåter Hun anbefaler rett og slett folk om å undersøke om de kan reise på andre måter enn med NSB.

MISFORNØYD: Anne Haabeth Rygg, fagdirektør for samferdsel i Forbrukerrådet, sier at de sitter igjen med et inntrykk av at NSB er mer opptatt av å få penger fra passasjeren enn at passasjeren skal komme seg fram dit de skal. Foto: Forbrukerrådet
MISFORNØYD: Anne Haabeth Rygg, fagdirektør for samferdsel i Forbrukerrådet, sier at de sitter igjen med et inntrykk av at NSB er mer opptatt av å få penger fra passasjeren enn at passasjeren skal komme seg fram dit de skal. Foto: Forbrukerrådet Vis mer

- Vi vil anbefale folk å reise op andre måter, flere buss-selskaper har direkteruter som bruker mye mindre tid enn NSBs løsning, sier Rygg til Dagbladet.

Men de opplevde også lyspunkter under reisene, og det var de informasjonsfolkene som er plassert ut på stasjonene som er rammet av endringene.

- De ga gode råd og veiledning til hvordan vi kunne komme oss raskest mulig dit vi skulle, sier Rygg.

Forbrukerrådet oppfordrer også NSB til å gi rabatt til sine kunder, fordi at det de får ikke er i tråd med passasjerenes forventinger.

- For eksempel burde de som har årskort kunne fryse sitt abonnement i månedene strekningene er stengt, sier Rygg.

Men hun sier også at det ikke er for seint for NSB å rette opp i feilene.

- Hvis de skilter bedre, og setter opp busser direkte, slik at man ikke trenger å reise innom Oslo-gryta når man skal forbi sentrum, så blir tilbudet mye bedre, sier Rygg.

- Testet på feil dager NSBs kommunikasjonssjef Åge-Petter Lundeby har lest Forbrukerrådets test, og han påpeker at noen av anklagepunktene allerede er utbedret.

- Testen ble gjort de tre første dagene, og de to første dagene var ekstraordinære på grunn av arbeider ved Lier stasjon. Da måtte reisende fra Vestfold bytte tog og buss tre ganger før Oslo. Nå slipper de med å bytte på Skøyen, og slik blir det resten av perioden, sier Lundeby til Dagbladet.

Prisen står NSB har ingen planer om å sette ned prisen i den ekstraordinære perioden fram til 6. august.

- Vi blir stadig sammenlignet med at Flytoget har satt ned prisen.  Men det er fortsatt billigere å reise med NSB fra Oslo S. til Gardermoen, sier Lundeby.

Han ser heller ikke noen problemer med Forbrukerrådets anbefaling om å finne alternativer til NSB.

- Sjekk muligheter som finnes, og prøv i det minste våre tilbud også. Vi har fått drøyt 200 klager den første uka, og en stor del er oppstartproblemer som allerede er ryddet unna. Men vi skal ta hintene om færrest mulig bytte foran neste sommer.

 - PRISEN STÅR:  - Vi har ingen planer om å sette ned prisene. Da samme priser i buss for tog-perioden ble bestemt tidligere i år, bygde vi på erfaringene fra i fjor
sier kommunikasjonssjef i NSB persontog, Åge-Christoffer Lundeby.
Foto: Erlend Aas / Scanpix
- PRISEN STÅR: - Vi har ingen planer om å sette ned prisene. Da samme priser i buss for tog-perioden ble bestemt tidligere i år, bygde vi på erfaringene fra i fjor sier kommunikasjonssjef i NSB persontog, Åge-Christoffer Lundeby. Foto: Erlend Aas / Scanpix Vis mer