Vann-vittig dyrt å tette Romeriksporten

ROMERIKSPORTEN (Dagbladet): For hver liter lekkasjen reduseres koster nå tettingen av Romeriksporten en million kroner. I natt ble det foretatt storkontroll av lekkasjene. Uansett resultat: Togene kan tidligst bruke tunnelen om seks måneder.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Samferdselsminister Odd Einar Dørum har flere ganger fortalt Dagbladet at det går en grense for hvor mye man skal betale for miljøet over Romeriksporten. Dørum vil ikke fortelle når han vil gi ordren: gjør klar for tog. Men etter det Dagbladet erfarer vil det skje i løpet av meget kort tid.

Det betyr ikke at tettearbeidet vil slutte, men utføres sammen med at tunnelen forberedes for tog.

Viktig måling

I natt ble lekkasjene i Romeriksporten kontrollert. NIVA og NVE sjekket 28 kontrollpunkter. I ettermiddag kommer resultatene.

Tettearbeidet koster 30 millioner kroner i måneden - eller en million kroner for hver liter lekkasjen reduseres med. Skal tettingsarbeidet fortsette, vil resultatene bli mindre og mindre og prislappen både to og tre millioner pr liter.
Direktør i NSB Gardermobanen, Olaf Melbu, venter spent på resultatene fra nattas målinger. Fra august til september var det en reduksjon med 14 prosent eller med 133 liter i minuttet på de tre målepunktene under Lutvann og Puttjern. Men man må ned med ytterligere 20 prosent (ned til 165 liter per minutt) om kravene fra NVE skal være oppnådd.

Løsningen kan bli vanninfiltrasjon - det vil si at det bores 10 cm hull 30 til 50 meter inn i fjellet, og hullene pumpes fulle med vann. Dermed blir det undertrykk og man får tilbake balansen i grunnvannet. Dette arbeidet kan gjøres samtidig som det legges sviller og skinner.

- Fra den dagen vi får beskjeden om å gjøre klar for tog vil det gå seks måneder til det første toget kan kjøre i ordinær drift, sier Olaf Melbu til Dagbladet.

Storparten av tunnelen er ferdig bygd med skinner og ledninger, men det tar tid å gjøre det siste klart samt teste systemene. Det er bare to kilometer som mangler skinner - det vil si området under Puttjern og Lutvann.

Meget viktig

Å ta i bruk Romeriksporten uten at noen forhaster seg av den grunn, er nå det høyeste ønske til administrerende direktør Berit Kjøll i NSB Gardermobanen. Hun lytter til sin ekspertgruppe og er opptatt av å finne gode løsninger som ivaretar helse, miljø og sikkerhet. Hun skal i dag på befaring med Østmarkas venner.

- Jeg beklager situasjonen med Romeriksporten, sier Kjøll til Dagbladet. - Når det gjelder Nordre Puttjern må vi akseptere at området har fått varig forandring. Kanskje kan det vesle Puttjern bli en interessant læringsplass for å se hva som skjer i naturen når vann forsvinner.

- Med Romeriksporten kan vi øke kapasiteten på Flytoget med 45 prosent. Vi kan ha tettere frekvens og bli mer pålitelige. Tunnelen åpner muligheten for timestog mellom Sandefjord og Eidsvoll.

- Men prisene øker?

- Vi ser på prisnivået for Flytoget. Planen er at prisen skal øke fra kr 70 til kr 120 når Romeriksporten åpner. Men da reduseres også reisetida med 40 prosent til 19 minutter, sier Kjøll.