Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Redningsselskapet

Vannscooterforbud: - Uheldig

Drammen kommune vedtok onsdag å forby ferdsel med vannscooter i Drammenselva. Redningsselskapet sier at elva er et typisk sted hvor de bruker vannscooter til redningsarbeid.

VANNSCOOTER: Bård Hoksrud (Frp) deltok på en vannscooter-demonstrasjon i 2016. Da fikk Frp-politikeren testet leketøyet for første gang. Video: NTB Scanpix / Redigering: Marie Røssland Vis mer

Drammen kommune vedtok onsdag å forby ferdsel med vannscooter i Drammenselva som følge av stadige brudd på reglene som gjelder i området.

Forbudet er forventet å gjelde fra neste år.

- Dette er et kjøretøy uten nytteverdi som egner seg dårlig under fem knop, sa Ståle Sørensen, varaordfører i Drammen kommune, til Dagbladet tirsdag. Denne uttalelsen har fått flere til å reagere.

- Uheldig

Lars Mosby Enger er medievakt i Redningsselskapet. Han synes at lokalforbudene er uheldige, og er uenig i at vannscootere ikke har nytteverdi.

- For vår del er vannscooter et meget nyttig verktøy som vi ofte bruker i redningsarbeidet, sier han.

Til tross for at det nasjonale forbudet mot vannscooter ble opphevet i 2017, kan kommuner legge ned forbud mot ferdsel med kjøretøyet. Dette gjelder i både avgrensede områder og i hele kommuner.

NYTTIG: Lars Mosby Enger i Redningsselskapet forteller at vannscooter er et meget nyttig verktøy i redningsarbeid. Foto: Redningsselskapet
NYTTIG: Lars Mosby Enger i Redningsselskapet forteller at vannscooter er et meget nyttig verktøy i redningsarbeid. Foto: Redningsselskapet Vis mer

- Drammenselva er et typisk sted der vi vil kunne ha nytte av å bruke vannscooter, da det er et uegnet sted for en redningsskøyte, sier Mosby Enger.

Partiene som stemte for forbudet argumenterte med at det gjentatte ganger har blitt rapportert om råkjøring i området som i utgangspunktet har en fartsgrense på fem knop. Det har også blitt rapportert om dyreplageri i elva.

Det har også blitt påpekt at politiet ikke har nok ressurser til å drive med kontroller i området, og at det derfor er enklere å vedta et totalforbud.

Tidligere sidestilt

Vannscootere har tidligere vært sidestilt med småbåter, men etter at den nye havne- og farvannsloven trådte i kraft 1. januar 2020 kan kommuner vedta lover som bare går på bekostning av vannscootere, og ikke småbåter.

- Vi forstår begge sidene av saken. Det framstår riktignok noe merkelig å skille vannscooter fra andre båter lokalt på bakgrunn av at den drives med vannjet. På den annen side blir vannscootere ofte brukt til lek og moro, noe som kan oppleves støyende og sjenerende for folk på land, sier Mosby Enger.

Imot særforbud

Christian Hammernes er leder i Norges Vannscooterforbund. Han er også kritisk til det Drammen kommune nå ønsker å få igjennom.

- Vi er helt imot særforbud mot enkeltprodukter, samme hva det er, sa Hammernes til Dagbladet torsdag.

Han skulle ønske at forbundet kunne brukt mer energi på forebyggende arbeid som å gi nyttig informasjon om sikkerhet på vannet.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!