Samferdselsministeren vil ikke ha lavere fart i byene

- Vanskelig å overholde

Farten må ned for å få flere til å sykle i byen, mener MDG. Ikke aktuelt, svarer samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).

VIL HA FART: Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) mener det kan være vanskelig å kjøre sakte på gode veier. Han sier nei til forslaget om å senke fartsgrensa i byer og tettbygde strøk. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
VIL HA FART: Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) mener det kan være vanskelig å kjøre sakte på gode veier. Han sier nei til forslaget om å senke fartsgrensa i byer og tettbygde strøk. Foto: Christian Roth Christensen / DagbladetVis mer

MDG-representant Une Aina Bastholm mener en redusert normalfartsgrense i tettbygde strøk vil få flere til å sykle.

- Norge ligger langt unna målsetningen om 20 prosent sykkelandel i byene. En av grunnene, er at mange oppleverte det som utrygt å sykle i biltrafikk med høy hastighet, poengterer hun i et skriftlig spørsmål til samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).

Svaret fra Dale får flere i MDG til å steile:

- Fartsgrense 30 km/t kan være vanskelig å overholde, framholder samferdselsministeren i svaret sitt.

- Erfaringene tilsier at nye fartskilt på gode veier ikke fører til at du får en stor reduksjon i fart. Det betyr ikke at jeg ikke tror bilistene klarer å kjøre i 30 km/t hvis de vil, understreker Dale overfor Dagbladet.

Vil ha lavere fart

- Det er sannelig godt at Dale stort sett sitter i baksetet, dersom han er en så utrygg sjåfør at han ikke klarer å kjøre i 30 km/t, sier MDG-talsperson Arild Hermstad til Dagbladet.

BAKSETESJÅFØR: - Det er godt at Dale stort sett sitter i baksetet, sier MDGs Arild Hermstad.



Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix
BAKSETESJÅFØR: - Det er godt at Dale stort sett sitter i baksetet, sier MDGs Arild Hermstad. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix Vis mer

Partiet hans har foreslått å redusere normalfartsgrensen i tettbygde strøk fra dagens 50 km/t til 40 km/t, og til 30 km/t i byområder med blandet trafikk og rundt skoler og barnehager.

Det er ikke aktuelt for regjeringen, poengterer Dale i sitt svar. I stedet for å senke fartsgrensa til 30 km/t vil han prioritere bygging av flere sykkelveier.

Må bygge humper

Samferdselsministeren sier han er opptatt av at folk forstår fartsgrensene.

- Hvis fartsgrensa er satt lavt på veier med en standard som tilsier høyere fart, er erfaringen at dette ikke nødvendigvis medfører lavere fart, sier Dale og fortsetter:

- Man må stort sett supplere med fartshumper og fartskontroller for å holde farten nede.

I tillegg til flere sykkelveier vil Dale heller prioritere andre tiltak enn lavere fart.

- Eksempler er sykling mot kjøreretningen i enveiskjørte gater, sykling i blindgater og senkede kanter. Utbygging av manglene lenker i sykkelnettet og bedre drift og vedlikehold er andre tiltak, sier han.

I Nasjonal transportplan er det satt som mål at sykkelandelen i byene skal nå 20 prosent innen 2029. Ifølge den nasjonale reisevaneundersøkelsen i 2018 er Trondheim er nærmest, med en sykkelandel på nær 10 prosent. I Bergen er andelen til sammenligning 3 prosent.