Vanskelige saker

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Er det læreplanen, lærebøkene eller lærerne det er noe i veien med hvis en åttendeklassing ikke vet hva ordet «konstitusjon» betyr? Spørsmålet er aktuelt etter at Dagsavisen i går kunne rapportere at læreplanen og reformbøkene som er laget i samsvar med den, er for vanskelige for elevene. Ordene som brukes er ikke tilpasset kunnskapsnivået på dette trinnet. Det hele er for ambisiøst, sier lederen for pedagogisk utvalg i Norsk Lærerlag
  • Nå kan det godt tenkes at lærebøkene ikke holder mål. Men etter ett års erfaring med de nye læreplanen er det unektelig for tidlig å begynne oppfordre departementet til å senke kravene. Vi tror lærernes organisasjon bør stille seg spørsmålet om en del lærere gjør for dårlig innsats for å bidra til elevenes kunnskaper. Det behøver ikke å være noe i veien med lærebøkene om en åtteåring ikke kjenner ordet «konstitusjon». Derimot er det noe alvorlig fatt med våre lærere som er redde for å uroe elevene med krav og utfordringer.