Vant over politiet

Politiet sa seg svært fornøyd med resultatet da 92 bilister ble tatt og 12 mistet lappen for å kjøre for fort i storkontrollen. Nå ligger det an til tidenes retrett.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det var 21. juli i sommer at politiet gjennomførte fartskontrollen i 60-sonen ved bomstasjonen mellom Sandnes og Stavanger. Geir Magne Økland (22) var en av dem som fikk førerkortet beslaglagt i kontrollen. Denne uka var saken oppe til behandling i Stavanger tingrett, og dommen innebærer en knusende kritikk - av politiet.


- Hovedproblemet er at politiet ikke kjenner sitt eget regelverk, sier advokat Jon Swensen, som representerer Geir Magne Økland.

- Jeg er glad jeg ikke vedtok førerkortbeslaget slik politiet anmodet meg å gjøre, sier den lettede 22-åringen.

- Jeg var hele tida 100% overbevist om at målingen var feil, og da er det godt å bli trodd i retten, framholder han like etter at han har fått førerkortet tilbake. Politiet mente han hadde kjørt i 95 km/t i 60-sonen.

Konsekvenser for mange

Det er ikke hver dag 92 personer blir tatt og 12 førerkort blir beslaglagt i samme kontroll.


Det ble innkrevd bøter for over en halv million kroner, og politiet sa seg svært fornøyd med resultatet.

- Etter det som skjedde i retten denne uka forventer jeg at politiet frafaller straffereaksjonene for alle de andre som ble straffet i kontrollen, sier advokat Jon Swensen. Og denne dommen er så entydig at alle de andre som ble rammet bør vurdere å gå rettens vei dersom ikke politiet selv tar til vettet, sier Swensen.

 LETTET:  -  Jeg visste hele tida at politiet hadde målt feil, sier en lettet Geir Magne Økland etter rettssaken. Foto: Tor Bjarne Olsson
LETTET: - Jeg visste hele tida at politiet hadde målt feil, sier en lettet Geir Magne Økland etter rettssaken. Foto: Tor Bjarne Olsson Vis mer

- Kan ikke reglene

Det er ikke første gang den erfarne trafikkadvokaten avslører graverende feil ved bruken av laserpistoler.

- Politiet kan rett og slett ikke sitt eget regelverk, og saken fra Stavanger avslører de fleste vanlige feil. Hovedproblemet er at laseren ikke kan brukes der det er kjøretøy i bakgrunnen som kan reflektere strålen. Da vil laseren gi feil måling. På motorveien mellom Sandnes og Stavanger var trafikken tett denne dagen og gjorde målingene svært upålitelige. I tillegg ble det avdekket at politiet hadde slurvet med apparatkontrollen, slik at det slett ikke var sikkert at tjenestemannen traff der han siktet.

- En annen ting er at politiet kanskje ikke hadde oversikt over hvem som ble stanset for hvilken forseelse. Forholdene var rett og slett kaotiske! sukker advokaten oppgitt.