Vanvittig manøvrering

Varme sommerdager med mye småbåttrafikk er et mareritt for kapteiner og loser på handelsfartøyene i Oslofjorden. De mener risikoen for alvorlige ulykker har økt betraktelig.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Det er ikke uvanlig med en tre-fire hårreisende opplevelser på en tur, sier statslos Øystein Johnsen på Færder losstasjon.

Dagbladet var med oljetankeren «Dicksi» fra Færder til Oslo havn. Bare en drøy time etter at vi entret skuta, skjer den første kritiske situasjonen.

- Se på han der. Jeg tror jammen han har tenkt å krysse foran oss, sier statslos Kåre Pedersen. Fra brua på den 8630 dødvekttonn tunge oljetankeren ser vi en 30-fots seilbåt som driver av gårde nesten uten vind i seilene. Skipperen har tydelig tenkt å krysse rett foran tankskipet. Avstanden minker fort, og stemningen på brua er anspent.

- Han må legge om kursen, ellers smeller det, sier kaptein på «Dicksi», Einar Sætre. Det er først når Øystein Johnsen trekker i fløyta at seilbåten skjønner alvoret og legger om kursen. Vi passerer med vel 20 meters margin.

- Dette gikk greit. Ofte forsvinner de under baugen for oss, uten at vi kan gjøre noe annet enn å stå med hjertet i halsen, sier den rutinerte statslosen.

Seilbåter verst

- Vi kaller dem WAFI. Wind Assisted Fucking Idiots, sier kaptein Sætre. Han har opplevd mye rart under innseiling i Oslofjorden.

- Vi er lastet med bensin og kan ikke gjøre særlige unnamanøvrer i trange farvann. Rundt skipet dannes det livsfarlige strømmer som suger alt mot skipssida. Hadde den seilbåten vært noen meter nærmere, kunne han risikert å bli trukket mot oss.

- Tror du seilbåten ville prøvd å krysse foran hvis vi ikke hadde gitt signal?

- Ja.

Ulykker

Det finnes ingen statistikk på uhell mellom nyttefartøy og lystbåter i Norge, men ekspertene mener risikoen for ulykker har økt de siste årene.

- For et par dager siden måtte en lastebåt kjøre på grunn på vestlandskysten, fordi han måtte svinge unna en lystbåt. Her i Oslofjorden kolliderte et frakteskip og en seilbåt for vel 14 dager siden. Mannskapet på seilbåten måtte hoppe i sjøen for å redde seg, sier sjef ved inspeksjonsavdelingen i Sjøfartsdirektoratet, Norvald Moltebakk. Han mener kollisjonsfaren mellom lastefartøy og lystbåter er et reelt problem.

- Vi støtter et forslag om å skille trafikken på de smaleste strekningene, men vi kan ikke ta på oss å finansiere dette, sier Moltebakk.

Rike og uansvarlige

- Trafikken blir tettere for hvert år, og båtene har blitt større og raskere. Internt har vi regnet en økning i lystbåttrafikken med 10 prosent de siste årene, sier statslos Øystein Johnsen.

- Min erfaring er at dess større og flottere båter, dess mindre vett har skipperen. De oppfører seg som om de eier hele fjorden, og all annen trafikk, inkludert nyttetrafikken, må flytte seg.

«Dicksi» kom vel fram til Sjursøya oljehavn i Oslo.

- Bare vent til helga. Da er det så mange småbåter her at en kan gå tørrskodd over fjorden, sier statslos Kåre Pedersen.

Seilbåten forsøkte å krysse foran oljetankeren «Dicksi». Da statsløse Kåre Pedersen brukte fløyta, avbrøt den motvillig, og de to fartøyene passerte hverandre med en avstand på vel 20 meter.Foto: TORE SANDBERG