Vanvittig manøvrering

Varme sommerdager med mye småbåttrafikk er et mareritt for kapteiner og loser på handelsfartøyene i Oslofjorden. De mener risikoen for alvorlige ulykker har økt betraktelig.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

- Det er ikke uvanlig med en tre-fire hårreisende opplevelser på en tur, sier statslos Øystein Johnsen på Færder losstasjon.

Dagbladet var med oljetankeren «Dicksi» fra Færder til Oslo havn. Bare en drøy time etter at vi entret skuta, skjer den første kritiske situasjonen.

- Se på han der. Jeg tror jammen han har tenkt å krysse foran oss, sier statslos Kåre Pedersen. Fra brua på den 8630 dødvekttonn tunge oljetankeren ser vi en 30-fots seilbåt som driver av gårde nesten uten vind i seilene. Skipperen har tydelig tenkt å krysse rett foran tankskipet. Avstanden minker fort, og stemningen på brua er anspent.

- Han må legge om kursen, ellers smeller det, sier kaptein på «Dicksi», Einar Sætre. Det er først når Øystein Johnsen trekker i fløyta at seilbåten skjønner alvoret og legger om kursen. Vi passerer med vel 20 meters margin.

- Dette gikk greit. Ofte forsvinner de under baugen for oss, uten at vi kan gjøre noe annet enn å stå med hjertet i halsen, sier den rutinerte statslosen.

Seilbåter verst

- Vi kaller dem WAFI. Wind Assisted Fucking Idiots, sier kaptein Sætre. Han har opplevd mye rart under innseiling i Oslofjorden.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer