Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Vår daglige dose

Breaking news: Det står bra til med ungdommen. Ikke fullt så bra med TV-nyhetene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

DEN GJENNOMSNITTLIGE amerikaner, europeer og nordmann setter seg foran flatskjermen etter middagshvilen, trykker på fjernkontrollen og tenker: Gi oss i dag vår daglige dose nyheter. Slik har det vært siden billedrørets barndom.Men så var det ungdommen, da, og dens dårskap. Ikke ser de på TV-nyhetene, og avisene leser de bare på nett, ved siden av chatting og blogging og andre pubertale påfunn.

NATURLIG NOK har dette pirret medieforskernes nysgjerrighet, blant dem professor Julia R. Fox ved Indiana University, Bloomington, som står bak undersøkelsen «Ingen spøk: En sammenlikning av substans i \'The Daily Show med Jon Stewart\' og TV-selskapene nyhetssendinger i dekningen av presidentvalgkampen i 2004»Motivet for å sette i gang studien, som ikke publiseres før neste sommer, var undersøkelser som antydet at stadig flere unge amerikanere foretrekker å få sine politiske nyheter gjennom programmer som The Daily Show, framfor såkalt vanlige nyhetssendinger.Jon Stewart har vært programleder for The Daily Show på kanalen Comedy Central siden 1999 og han har rukket å bli et fenomen i amerikansk offentlighet. The Daily Show er såkalt «fake news» og Stewart insisterer på at han er komiker, ikke journalist. Men satiren er spiss, smart og velinformert - og iblant ganske så barnslig.

EN UTGAVE AV The Daily Show er tredelt; først tar Stewart for seg en aktuell nyhetssak, deretter følger en reportasje, før kveldens intervju. Blant gjestene finner vi folk som Bill Clinton, Colin Powell, John McCain og Pakistans president Pervez Musharraf (mange innslag ligger på YouTube.com og Comedy Centrals nettside).Konklusjonen i Julia Fox\' undersøkelse er at «The Daily Show» har like mye substans som tradisjonelle nyhetssendinger. Riktignok inneholder programmet mye humor, men nyhetsverdien i løpet av en halv times sending er like høy.

IFØLGE BILL O\'REILLY, den konstant bjeffende programlederen på Bush-vennlige FoxNews\' «The O\'Reilly Factor», er The Daily Shows seere fulle, neddopede slackere. Grundigere undersøkelser viser imidlertid at programmets publikum er blant de politisk best informerte. I en studie ved University of Pennsylvania ble 19 000 mennesker bedt om å svare på en kort politisk quiz og resultatene viste at de som pleide å følge The Tonight Show med Jay Leno og David Lettermans The Late Show, gjorde det bedre enn dem som ikke så «late night»-programmer og som fikk sin informasjon hovedsakelig gjennom aviser og TV-nyheter. Og hvem scoret aller best? Jo, The Daily Shows publikum.

PROFESSOR Fox ved Indiana University mener man nå kan slutte å bekymre seg for at ungdommen ikke er samfunnsengasjerte eller holder seg oppdaterte. Trolig er de mer kresne enn eldre generasjoner, siden de aktivt søker informasjon, først og fremst på nett. Kanskje er det større grunn til å bekymre seg over kvaliteten på de «virkelige» nyhetssendingene - og deres trofaste sofapoteter.