- Vår drøm var Everest

Petter Nyquist og Lars Oma Erichsrud nådde toppen av Mount Everest. På veien ned møtte de Jarle Trå som var på vei opp

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet.no): 3 april dro Petter Nyquist og Lars Oma Erichsrud til Nepal. 22. mai besteg de verdens høyeste fjelltopp, Mount Everest (8850 moh).

i dag klokken 14.00 stiller de til nettmøte her hos Dagbladet.no.

På vei ned møtte de Jarle Trå som var på vei mot toppen, alene og uten oksygen.

- Vi snakket med han da. Han så sliten ut, men ved godt mot. I den settingen var det ingen tegn til store problemer, sier Lars Oma Erichsrud.

Etter å ha møtt på Jarle Trå på nedturen var guttene utmattede etter å ha gått i 25 timer og så fort de kom til  ABC camp (Advanced base camp 6400 moh) sovnet de.

- Det var ikke før neste kveld at vi begynte å snakke om at det var rart at Jarle ikke hadde dukket opp, sier Petter Nyquist til Dagbladet.

- Da han ikke hadde kommet tilbake morgenen etter bestemte vi oss for at vi måtte gjøre noe, og da ble det satt i gang redningsaksjon, sier han.

Viktig med lang erfaring
Både Nyquist og Oma Erichsrud mener erfaring er en viktig del av en så omfattende ekspedisjon.

- Det at vi har erfaring og har klatret høye fjell før er en viktig del av selve forberedelsene til turen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Gutta skulle egentlig bestige Mount Everest i fjor. Billettene var kjøpt og turen planlagt.

- Det ble stengt på grunn av Beijing OL. Dermed bestemte vi oss for å dra ned til Nepal likevel for å trene. Der klatret vi på tre andre fjell hvor vi fikk to førstebestigninger, sier Nyquist.

PÅ TOPPEN:  22. mai i år nådde Petter Nyquist og Lars Oma Erichsrud toppen av Mount Everest (8850 moh). Foto: www.everest09.no
PÅ TOPPEN: 22. mai i år nådde Petter Nyquist og Lars Oma Erichsrud toppen av Mount Everest (8850 moh). Foto: www.everest09.no Vis mer

Les mer om ekspedisjonen på guttas hjemmeside Everest09.

Overraskelser underveis
- Før vi skulle dra snakket vi mye om det vi skulle gjennom og farene det innebærer. Det er viktig å motivere hverandre og ha det gøy, sier Nyquist.

Gutta forklarer at for å motivere hverandre hadde de med små overraskelser underveis.

- Lars hadde med en toblerone som vi spiste sammen på 7500 meters høyde, han hadde også med en liten plastpose med to røyk og to porsjonssnus, sier Nyquist.

På 17. mai hadde gutta 17. mai feiring på 6400 meters høyde.

- Vi hadde eggeløp, sekkeløp og potetløp. Lars hoppet 10 meter i sekk og begynte å brekke seg og kaste opp. Man blir sliten bare av å gå på do så høyt oppe, så det er ikke så rart, forteller Nyquist.

Minimere risiko
Gutta forteller at de hadde snakket mye med pårørende og familie før de dro.

Det er viktig å snakke mye om det som skal skje, og å være godt forberedt for å minimere risikoen, sier Oma Erichsrud.

- Pårørende og familie var godt informert før vi dro, og underveis, sier han.

Nyquist mener det er en større risiko for uerfarne å klatre Mount Everest.

NETTMØTE: Petter Nyquist og Lars Oma Erichsrud svarer på dine spørsmål torsdag 18. juni klokken 14.00. Foto: www.everest09.no Vis mer

- Det går mye på erfaring. Hvis jeg skulle kjørt rally hadde ikke det vært noe i nærheten av Petter Solberg. Jeg hadde krasjet, sier han.

- Alle våre handlinger er veldig kontrollerte under en slik ekspedisjon. Det eneste vi ikke kan kontrollere er vær og vind, sier Erichsrud.

Begge gutta håper og tror at familiene deres er inneforstått med deres tanker og handlinger.

- Familiene våre vet at vi ikke tar unødvendige sjanser, sier Nyquist.

Alle har sitt formål
Gutta valgte å nå toppen sammen og i følge med to sherpaer. Jarle Trå valgte å gå alene, og uten oksygen.

- Alle har sitt formål med en slik type tur. Noen drar alene, andre drar to og noen drar i grupper. Det er bare en annen måte å dra på tur. Det er en pluss/minus-situasjon ved alle avgjørelser, sier Nyquist.

Gutta måtte hjelpe til med å få flere ut av fjellet underveis.

- Vi traff mange med problemer underveis. Mange hadde frostskader, høydesyke og begynnelse til hjerneødem, så det var absolutt ikke bare Jarle som måtte ha hjelp underveis, sier Oma Erichsrud.

-Over 8000 meters høyde er det som kalles dødssonen. Kroppen din bryter sammen. Det gikk bra for oss, fordi vi aklimatiseres veldig godt, sier Nyquist.

- Hvilepulsen er dobbelt så rask som vanlig, og alt annet går veldig tregt i slike høyder, sier han.

- Vi hadde som mål å gå sammen så lenge det var mulig, og det var vellykket.

Gutta var tilbragte omtrent 20 minutter på toppen.

- I ettertid tenker jeg at jeg skulle ønske jeg kunne oppleve det en gang til. Pulsen var på 180-190, så man rekker nesten ikke å nye det, sier Nyquist.

- Veldig klar over at de er der
- Det har ikke gått helt opp for oss at vi var på toppen. Jeg må se på bildene for å tro det, sier Nyquist til Dagbladet.

Nyquist og Erichsruds ekspedisjon var vellykket, men de har ikke fått mange spørsmål om hvordan det føltes å være på toppen i ettertid.

- Det viktigste er at det gikk bra med Jarle, sier begge.

Fra camp 3 og oppover ligger det flere døde klatrere.

- Vi passerte kanskje 12-14 stykker. Vi er veldig klar over at de er der, og faren ved å oppholde seg på slike høyder. Derfor er det viktig å fokusere å ta vare på hverandre, sier Oma Erichsrud.

Lærdom

Hva slags lærdom sitter dere igjen med etter ekspedisjonen?

I AMBULANSEN: Først ble Trå fraktet med Jeep til Nepal-grensa,
der ventet en ambulanse. Her overvåkes han av legen Lars Oma
Erichsrud. Foto: www.everest09.no
I AMBULANSEN: Først ble Trå fraktet med Jeep til Nepal-grensa, der ventet en ambulanse. Her overvåkes han av legen Lars Oma Erichsrud. Foto: www.everest09.no Vis mer

- Vår ekspedisjon var veldig vellykket. Det var ingenting å utsette på vår egen fysiske form, toppstøtet var bra og vi aklimatiserte veldig bra. Ekspedisjonen var grundig planlagt, og vi er bedre venner enn før vi dro, sier Nyquist.

- Når det gjelder situasjonen med Jarle er vi fornøyd med at alt gikk så bra som det gikk. Vi så veldig mørkt på det før han dukket opp, sier Oma Erichsrud.

Nå er planene å komme tilbake til normalen for gutta.

- Den første planen er å få tilbake noe av musklene og vekta på kroppen. Jeg har gått ned 11 kilo, forteller Nyquist.

Til høsten skal gutta holde foredrag om ekspedisjonen hvor de skal vise frem filmer, bilder og dele morsomme historier fra underveis. De skal også delta på fjellfilmfestivalen i Jotunheimen 11-13 september.

- Erling Kagge tok kontakt med oss før ekspedisjonen om en bokidé, men vi har ingen konkrete planer om dette ennå, sier Oma Erichsrud til Dagbladet.

Rik på opplevelser
- Mange lurer nok på hvorfor vi gjør dette, sier Nyquist.

- Svaret er: En drøm. Alle har forskjellige drømmer, og vår var Everest, sier han.

- Kameratskap, utfordringen, personlig mestring, eventyrlyst, å lære om seg selv psykisk og fysisk, lære om andre kulturer og å få perspektiv er bare noen av grunnene til at vi gjør som vi gjør, ramser de opp.

- Hvis jeg ville bli rik, hadde jeg ikke klatret. Jeg blir heller rik på opplevelser, sier Nyquist.

I dag klokken 14.00 stiller Petter Nyquist og Lars Oma Erichsrud til nettmøte hos Dagbladet.no. Send inn ditt spørsmål nå.