«Var klare til å gå i livbåtene»

LONDON/OSLO (Dagbladet): Fra helikopteret så de norske redningspilotene passasjerene stå langs rekka på skipet. - Det var tydelig å se at de var klare til å gå i livbåtene. Pilotene så litt røyk fra skipet, og klare flammer komme fra den ene skorsteinen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det sier Kurt Michelsen, pressetalsmann for Phillips Petroleum, til Dagbladet i natt. Det var Phillps-helikoptre fra deres Ekofisk-platformer i Nordsjøen som var først framme for å bistå «Princess of Scandinavia» da det brøt ut brann i natt.

Michelsen var i natt i kontakt med helikopterpilotene, som svevde over fergen i cirka en time.

- De fikk melding klokka 22.49, og var i lufta 20 minutter senere. Ti over halv tolv var de som de første framme ved fergen - og oppholdt seg i området litt over en time før de vendte tilbake, sier Michelsen.

Passasjerer i sjokk

I en og en halv time lå passasjerfergen «Princess of Scandinavia» med 881 personer ombord og brant - midt i Nordsjøen. Fergen var på vei fra Newcastle til Kristiansand. Like over halv ett natt til i dag ble brannen slukket. Ingen passasjerer kom fysisk til skade, men flere måtte i natt behandles for sjokk.

Det brøt ut brann to steder i skipet, i maskinrommet og en av skipets skorsteiner. Om bord var 71 nordmenn, 428 svensker, 246 briter og 13 dansker - i tillegg til mannskapet. Det var 881 personer om bord.

- Brannene er slokket, og alt er under kontroll. Passasjerene er nå samlet på dekk 7, der de får informasjon og oppfølging, sa administrerende direktør Morten Fure I DFDS Seaways Norge til Dagbladet ved 01.30-tida i natt.

Ingen er skadd

Rederiet forventet i natt at båten kan gå videre for egen maskin, men det var ennå ikke avklart når de kunne gå videre, eller til hvilken havn.

Kystvakten i Aberdeen hadde hovedansvar for redningsoperasjoen, og meldte i natt at ingen passasjerer var kommet fysisk til skade, men at flere måtte behandles for sjokk.

- Jeg kan ikke bekrefte det, men hvis det har vært en situasjon med røykutvikling, er det ingen unaturlig reaksjon, sier Fure.

Passasjerene ble varslet via høyttalersystemet i natt, og samlet på dekk der de ble holdt i beredskap for evakuering.

DFDS beordret i natt alle sine skip i området til å gå mot stedet der «Princess of Scandinavia» lå, ca 20 nautiske mil sørvest for Ekofisk-feltet midt i Nordsjøen. Men alle skipene gikk i natt tilbake til sin opprinnelige kurs da faren var erklært over.

Redningstjenesten slo full krisealarm i går kveld. Helikoptre fra det britiske luftforsvaret (RAF) var i full beredskap.

Fiskebåter, passasjerskip og andre helikoptre ble tilkalt for å bistå - blant dem tre norske: Ett Sea-King Helikopter fra Hovedredningssentralen på Sola, og de to helikoptrene fra Ekofisk-plattformen.

- Det er ingen tvil om at dette er full krisealarm, den største mobiliseringen noen av oss kan huske på lang, sa en talsmann for det britiske luftforsvaret til BBC i går kveld.

«Princess of Skandinavia» seilte ut fra Newcastle klokka 16.00 norsk tid i går formiddag med kurs for Kristiansand og Gøteborg.

«Princess of Scandinavia» er 184,55 meter lang og 26,8 meter bred og har marsjfart på 25 knop. den tar 1534 passasjer. Skipet ble bygget i 1976 og fullt modernisert i 1991.

- Vi har rutiner for å ha kontroll på en slik situasjon. Vi har overrislingsanlegg i båten, og holder øvelser på slike situasjonen hver eneste uke. Det har vi gjort så lenge jeg kan huske, sier Morten Fure.

DIREKTØR: Morten Fure i DSDF Seaways.