Var skolelei - ble lærer

LAKSELV (Dagbladet): Mens våre politikere snakker om «kompetansesamfunnet», hender det at «lærer» Andreas Gran (18) gir opp og forlater klasserommet: - Hvorfor? Fordi jeg ikke har noe å lære bort, sier «lærer» Andreas. Noen steder i Finnmark er sju av ti lærere ufaglærte.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Har jeg egentlig noe bak et kateter å gjøre? spør han - og svarer sjøl:

- Nei, jeg er her i mangel av noe bedre. Og det skremmer meg.

Men det er unggutten - og mange andre frivillige - som redder Lakselv barneskole fra totalt sammenbrudd.

Sjukemeldt

Lærersituasjonen i Utkant-Norge er prekær, enkelte steder i Finnmark er 70 prosent av lærerne uten godkjent utdanning.

- Og politikerne snakker om kompetansesamfunnet! Ville noen på Stortinget funnet seg i at barna deres ble undervist av folk med dårlig grunnskoleeksamen? spør Lærerforbundets Sylvi Johnsen.

I Lakselv er barneskolen ved bristepunktet og vel så det. Hver fjerde lærer er ufaglært, her kan hvem som helst få lære de 315 ungene matematikk og engelsk.

Men vikarene trengs: Da Dagbladet besøkte skolen i går, var hver femte lærer sjukemeldt, og det er færre enn normalt. Fordi så mange ikke takler arbeidspresset og bråkete unger som ofte gjør som de vil med lærere uten faglig bakgrunn.

Lite å lære

- Jeg var skolelei og droppet ut av grunnkurs mekaniske fag på videregående, så fikk jeg høre at de trengte lærere her. Jeg fikk jobb på dagen. Jeg får 139 kroner timen, penger i pungen er bedre enn å være arbeidsledig. Men ærlig talt tror jeg ikke ungene lærer så mye av meg. Og mange av dem har problemer hjemme, der stiller jeg svakt, sier Andreas Gran.

- Egentlig er det en skam for Norge at jeg er lærer, enkelte dager er det virkelig ille. Men jeg kan ikke lastes, sier Andreas.

- Loven forbyr oss det, men jeg må innrømme at det likevel hender, forteller rektor Bjørn Vestum.

Barneombud Trond Waage er rystet over situasjonen i finnmarksskolene. Waage mener skoletilbudet lengst nord i Norge krenker barnas menneskerettigheter.

- Den mangelfulle undervisningen er et brudd på FNs barnekonvensjon, mener han.

For her rammes ungene hardt, i et fylke hvor barnas skoleferdigheter og karakterer fra før er dårligst i landet. Og karriereambisjonene lavest.

- Det er en politisk skandale at statsråd Lilletun godtar en slik situasjon, sier lærer Bjørn Jonassen.

«Ærlig talt tror jeg ikke ungene lærer så mye av meg.»

IKKE KVALIFISERT: Andreas Gran var skolelei og orket ikke fullføre videregående. No jobber han i et skoleverk der det ikke lenger stilles krav til hvem som får gi barna «undervisning».