Var stengt dager før ulykken

Mandag i forrige uke var Letbanen stengt i åtte timer grunnet tekniske feil. Både togselskapet og havarikommisjonen understreker imidlertid at ingenting indikerer at det kan ha hatt en sammenheng med ulykken.

DØDSULYKKE: Lørdag formiddag omkom to nordmenn da en personbil var involvert i et sammenstøt med et tog i Danmark. Reporter: Madeleine Liereng. Reporter i Danmark: Frode Andresen. Video: Frank Karlsen / Dagbladet Vis mer

TRUSTRUP ( Dagbladet): Lørdag formiddag omkom to nordmenn – Kim Andre Nielsen (34) og sønnen Benjamin Sørvang Nielsen (7) – da en personbil kolliderte med et tog på planovergangen i Trustrup utenfor Århus. Nå bekrefter togdirektør Michael Borre overfor Dagbladet at Letbanen var stengt i flere timer i forrige uke grunnet tekniske problemer.

Siden ulykken fant sted har naboer hevdet at de har observert mangler ved varslingssystemet på den aktuelle planovergangen. Særlig har lyssignalet vært omdiskutert.

Tekniske feil

13 kilometer fra togstrekningens endestasjon, møtte Dagbladet Line Ostenfeldt. Hun er daglig leder i Hallendrup Hundepension, hvor familien leverte hunden sin minutter før ulykken.

Hun fortalte at Letbanen nylig hadde vært stengt grunnet tekniske feil.

- Personlig har jeg ikke opplevd at signalene har sviktet. Men så vidt jeg husker, har Letbanen nylig vært stengt på grunn av tekniske feil. Og da kan man jo bare forestille seg at teknikken kanskje ikke har fungert optimalt.

- Jeg antar at Letbanen var stengt i starten av uka. Men etterpå begynte togene å kjøre igjen, og man må stole på at de har foretatt de testene som skal til for å forsikre seg om at alt fungerer som det skal, sa Ostenfeldt til Dagbladet.

STENGT: Mandag i forrige uke var Letbanen stengt i åtte timer grunnet tekniske feil. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet
STENGT: Mandag i forrige uke var Letbanen stengt i åtte timer grunnet tekniske feil. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet Vis mer

Bekrefter feilen

Tirsdag bekrefter direktør i Århus Letbane, Michael Borre, overfor Dagbladet at hele Letbanen var stengt i åtte timer mandag 1. juli. Samtidig sier han at det «overhodet ikke har en sammenheng med dødsulykken lørdag».

- Mandag var Letbanen steng i åtte timer grunnet tekniske feil ved vårt fjernstyringssystem. Dette er et system som vi leser inn kjøreplanen i, også styrer det togene automatisk korrekt, sier Borre til Dagbladet og tilføyer:

- Men vi mener at dette ikke har noe med sikkerheten å gjøre.

Havarikommisjonen kjenner til feilen

Leder for jernbaneenheten i havarikommisjonen, Bo Haaning, opplyser overfor Dagbladet at de kjenner til at Letbanen har vært stengt.

- Uten at det har noe med undersøkelsen å gjøre, kan jeg bekrefte at det var tekniske feil ved Letbanen i forrige uke. Feilen dreide seg om IT-problemer. Men feilen ble løst, og togtrafikken ble startet opp igjen, sier Haaning og tilføyer:

- Det er et grunnprinsipp at man skal ha grønt lys for å starte trafikken igjen.

- Undersøker dere om disse problemene kan ha hatt en sammenheng med dødsulykken?

- Vi vil se på om det kan ha noe sammenheng, men foreløpig er det ingenting som indikerer at det er tilfelle, understreker Haaning.

VARSLINGSSYSTEM: Ved planovergangen i Trustrup er det plassert skilter med varseltrekanter og lyssignal som varsler kommende tog. Bommene, som skal monteres, ligger i gresset ved siden av. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet
VARSLINGSSYSTEM: Ved planovergangen i Trustrup er det plassert skilter med varseltrekanter og lyssignal som varsler kommende tog. Bommene, som skal monteres, ligger i gresset ved siden av. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet Vis mer

Lyssignalene

Lørdag hevdet nabo til ulykkesstedet, Mike Klemmensen, at han har observert at lyssignalene ved planovergangen ikke har fungert slik som de skulle i dagene før ulykken. Togdirektør Borre avviste påstanden overfor Dagbladet, og sa at de ville ha blitt varslet dersom det hadde vært noe feil med signalet.

- Det tror jeg ikke noe på. Jeg har spurt om det har blitt registrert feilmeldinger ved overgangen, og svaret har vært «nei». Fra vårt ståsted ser det ikke ut til at det er hold i det som sies.

Haaning i havarikommisjonen forteller at de også undersøker hvorvidt signalene har fungert slik som de skal.

- Vi undersøker om det kan ha vært noe feil med varslingssystemet, men det er viktig å presisere at vi undersøker alt som kan ha hatt betydning for denne tragiske ulykken.

Systemtest

Da Dagbladet var på ulykkesstedet fungerte systemet som normalt: En alarmklokke slo 30 slag på 30 sekunder og det var plassert skilter med varseltrekant på hver sin side av veien, som var utstyrt med lys som blinket rødt mens toget passerte planovergangen.

Systemet ble testet etter dødsulykken, og dagen etter kjørte togene som normalt langs strekningen.

- Sammen med spesialister utførte vi en funksjonstest av anlegget, som på testtidspunktet viste at alt fungerte som det skulle. Vi vet derimot ikke om det fungerte da ulykken fant sted, da testen bare viser at det fungerte på testtidspunktet, sier Haaning.

ARBEID: Mandag ettermiddag ble det utført arbeid ved planovergangen i Trustrup. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet
ARBEID: Mandag ettermiddag ble det utført arbeid ved planovergangen i Trustrup. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet Vis mer

Arbeidet ved ulykkesstedet

Mandag ettermiddag arbeidet jernbaneteknikere ved planovergangen. Borre forteller at han ikke vet hvorfor de var der, og henviser til BaneDenmark. BaneDenmark har foreløpig ikke besvart Dagbladets henvendelser.

BaneDenmark har påbegynt et oppgraderingsarbeid langs strekningen, ettersom hastigheten langs strekningen skal økes fra 75 km/t til 100 km/t. I forbindelse med dette arbeidet skal det monteres bommer ved alle planoverganger langs strekningen.

Bommene skal være montert innen 1. oktober. Allerede før dødsulykken fant sted, var bommene blitt transportert til den aktuelle planovergangen, og ligger for tiden like ved siden av jernbaneskinnene.

Havarikommisjonen ankom ulykkesstedet timer etter at ulykken fant sted. Arbeidet på stedet varte fram til 19-tida lørdag kveld, og nå jobber de med å samle inn materialet som skal undersøkes.

Blant annet undersøker de hvorvidt norske forhold ved planoverganger er annerledes enn danske, videomateriale som de har mottatt fra Århus Letbane og annet materiale som kan ha informasjon om hva som var årsaken til ulykken.