Varmgang i kabel førte til SAS-nødlanding

Varmgang i en elektrisk kabel var årsaken til at det kom svilukt og noe røyk i kabinen på et SAS-fly lørdag ettermiddag. Flyet som var på vei fra Oslo til Bergen måtte nødlande på Flesland.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Årsaken var dårlig kontakt i en elektrisk plugg som styrer takbelysningen i flyet. Dette førte til varmgang som resulterte i brent lukt og noe røykutvikling, sier informasjonskonsulent Tone Ystenæs i SAS til NTB.

Sjekker alle fly
SAS har byttet ut delene flyet, av typen MD-82, og disse delene skal nå granskes nøyere.

- Vi vil undersøke alle flyene våre som har lignende elektrisk opplegg for å se om det finnes samme type svakheter i disse flyene, sier hun.

Til sammen var det 141 passasjerer i SAS-rute SK 319 som måtte nødlande, etter at det var blitt slått full katastrofealarm på Flesland.

«Ikke ild»
Ystenæs mener varmgangen ikke kunne ha ført til en farlig situasjon om bord på flyet.

- Det var ikke antydning til noen ild. Det var kun varmgang og derfor ikke fare for at dette skulle utvikle seg til noe mer, sier hun til NTB.

Hun opplyser at SAS også tidligere har hatt opplevd lignende problemer med varmgang i elektriske kabler under hattehyllene på fly.

(NTB)